Advokaten 1
Advokaten ledaren
Fokus Ensamkommande flyktingbarn – Barnet kan ha
fått hjälp att anteckna sitt namn och sin ålder. Och i vissa länder uppger barnen att de är äldre än vad de är för att inte låsas in. Det finns många anledningar till att felregistreringar kan ske. Registreringen sker inte på ett sådant sätt att den bör användas som bevisning, säger Linn Öst Nori. ”SÄRSKILT ÖMMANDE SKÄL” Den 1 juli 2014 ändrades utlänningslagen för att det skulle bli lättare för flyktingbarn att få uppehållstillstånd i Sverige. Tidigare krävdes ”synnerligen” ömmande skäl för att barnen i vissa fall skulle få stanna. Det ändrades till ”särskilt” ömmande skäl. I praktiken innebar lagändringen att det skulle bli lättare för barn som vistats länge i Sverige att få uppehållstillstånd. De biträden och frivilligorganisationer som vi har varit i kontakt med har dock inte märkt av någon förändring. Statistik som Sveriges Radio har tagit fram visar på samma sak. Första halvåret 2014, när den gamla lagen fortfarande gällde, fick 494 barn stanna på grund av ömmande skäl. Motsvarande period i år, efter lagändringen, fick 464 barn stanna. – Vi hade hoppats att det skulle tas större hänsyn till exempelvis barns anpassning till Sverige och på en generösare bedömning överlag, säger Mikaela Hagan hos Rädda Barnen. Beslut från Migrationsöverdomstolen ska tjäna som vägledning för Migrationsverket och migrationsdomstolarna. Migrationsverket skulle gärna se att Migrationsöverdomstolen var tydligare med hur de resonerat i sina beslut, framför allt praxisbesluten. Som exempel anger Carl Bexelius att det bara har kommit en dom från Migrationsöverdomstolen med anledningen av den nya lagen om särskilt ömmande omständigheter. – Domen slår bara fast vad som redan är etablerat av Europadomstolen. Det är samma omständigheter som ska beaktas som tidigare – barnets hälsa, anpassning till Sverige och situationen i hemlandet. Utmaningen där vi behöver mer vägledning är den sammanvägda bedömningen. Hur bedöms anpassningen om det finns en faktor som lång illegal vistelse att ta hänsyn till i bedömningen? Vi har inte fått svar på hur långt Migrationsöverdomstolen bedömer att lagstiftaren vill gå när det gäller att värna barnets rättigheter och ge skydd till barnet, säger Carl Bexelius. Madelaine Seidlitz hos Amnesty ifrågasätter om det inte borde finnas en ändringsdispens i Migrationsöverdomstolen, så att det skulle gå att få prövningstillstånd enbart därför att den klagande tycker att domen är fel. – Då skulle fler mål komma upp i Migrationsöverdomstolen och hjälpa till att skapa en tydligare praxis, säger hon. Migrationsverkets it-system för att förordna offentliga biträden i asylärenden togs i bruk förra året. Systemet innebär att en databas automatiskt fördelar uppdrag till de advokater och biträdande jurister som har anmält sitt intresse för att företräda ensamkommande barn. Kritik har riktats mot att det inte finns några garantier för att de som förordnas i barnärenden har den kompetens som krävs. – I systemet finns advokater och biträdande jurister. De presumeras ha kompetens att åta sig de här uppdragen. Några ytterligare kompetenskrav har vi inte i vårt system. Det ligger på juristen i fråga att inte åta sig ett uppdrag som han eller hon inte har kompetens för, säger Carl Bexelius. Bakgrunden till att systemet infördes var, enligt verket, att ett fåtal advokater och offentliga biträden fick väldigt många förordnanden. – De blev väldigt kompetenta. Men systemet var sårbart. Med dagens stora inströmningar av ensamkommande barn kan inte enbart ett fåtal biträden ägna sig åt de här frågorna, säger Carl Bexelius. TEXTEN FORTSÄTTER PÅ SIDAN 34 » Mikaela Hagan. riskerar tortyr, dödsstraff eller annan omänsklig eller förnedrande behandling vid ett återvändande. 3. Särskilt ömmande omständigheter Migrationsverket gör en bedömning av barnets sammantagna situation. Verket ska ta särskild hänsyn till hur den asylsökande mår, anpassning till Sverige och situationen i hemlandet. Beslut om uppehållstillstånd Den sökande och dennes gode man Advokaten Nr 8 • 2015 blir kallade till ett möte på mottagningsenheten. Därefter kan personen som fått uppehållstillstånd folkbokföra sig hos Skatteverket. En månad efter att personen fått uppehållstillstånd skrivs han eller hon ut från Migrationsverket och kommunen ansvarar för personen. • Beslut om avslag på asylansökan Sökanden och dennes gode man kallas till Migrationsverket som motiverar beslutet. Beslutet kan överklagas till en migrationsdomstol. Sökanden och dennes gode man skickar in en eventuell överklagan till Migrationsverket som prövar sitt beslut en andra gång innan överklagandet skickas till migrationsdomstolen. Sökanden kan begära muntlig förhandling i domstolen. Domstolen avgör om det blir muntlig förhandling. Domstolens beslut kommer i normalfallet inom ett par veckor. Bifall kan överklagas av Migrationsverket inom tre veckor. Vid avslag kan sökanden överklaga migrationsdomstolens dom till Migrationsöverdomstolen. Prövningstillstånd krävs. Om ett beslut om avslag inte går att överklaga mer kallas den sökande och dennes gode man till Migrationsverket för att planera för resan till hemlandet eller ett annat land och vem som ska ta emot den sökande. Vill den sökande inte medverka till hemresan överlämnar Migrationsverket ärendet till polisen. Källa: Migrationsverket 31 »