Nöjesnytt Växjö 1
När man ändå av en eller annan anledning måste st
anna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna, böckerna och filmerna just nu. frossa i film & serier TV-SERIER YOUR HONOR (HBO Nordic) Det inledande avsnittet av Your Honor är det mest andlöst spännande jag sett i mannaminne, så pass att jag var bokstavligt andfådd när det var slut. Serien bygger på en israelisk förlaga och handlar i stora drag om en domare, vars son kört ihjäl en maffiaboss son och därefter smitit från platsen, och hans kamp att med alla till buds stående medel mörka händelsen. Bryan Cranston (Breaking Bad) är magnifik i huvudrollen, manuset är genialiskt och de oväntade vändningarna lika många som de är frustrerande. Jag har nog aldrig skrikit ”NEJ!” så ofta under en tv-serie någon gång. Your Honor är kort sagt det bästa jag sett sedan…tja, Breaking Bad. TUNNA BLÅ LINJEN (SVT PLAY) Förhandssnacket om SVT.s nya dramasatsning har mest kretsat kring vad det egentligen är för typ av serie. Är det true crime, är det en deckare, är det ett samhällsdrama, eller en mockumentär? Åsikterna har, så klart, gått isär om både genre och kvalitet, men de flesta har nog ändå landat i att det är lite grann av allting och att Tunna Blå Linjen gapar efter ganska mycket. Men det känns efter några avsnitt ändå som en väldigt välgjord dramaserie, där spänningen inte alltid ligger i själva händelserna, utan i det som bubblar under ytan. Och för de av oss som lyckligtvis inte har haft något med lagens långa arm att göra är den nog en ganska träffande bild av hur det är att jobba som patrullerande polis i Sverige idag. Och det är sannerligen ingen solskenshistoria. Sevärt är det hur som helst. ROSENS NAMN (SVT PLAY) Umberto Ecos roman och filmen med samma namn från 1986 (med Sean Connery i huvudrollen) är tvättäkta klassiker. Att 2020 göra en tv-serie på dessa förlagor känns därför som ett projekt dömt att misslyckas. Men faktum är att Rosens Namn är riktigt spännande, inte minst tack vare John Turturro i rollen som William av Baskerville, som är en sorts 1300-talets Sherlock Holmes. Det blir lite onödigt långsamt och högtravande emellanåt, men det är en perfekt spänningsserie för slöa söndagar. THE FLIGHT ATTENDANT (HBO Nordic) Att Kayley Cuoco har fin komisk tajming visade hon i The Big Bang Theory, men i The Flight Attendant balanserar hon komiken med ett fint handlag även med vardagsdrama. Det börjar lite klyschigt och styltigt, men tar sig snabbt och historien om flygvärdinnan (Cuoco) som vaknar upp på ett hotellrum med en död man bredvid sig utan ett minne av vad som hänt, har faktiskt fler lager än man förleds att tro. Föredömligt att man inte heller drar ut på det utan nöjer sig med åtta avsnitt. AFTER TRUTH: DISINFORMATION AND THE COST OF FAKE NEWS (HBO Nordic) Det går inte att komma runt det som händer i USA just nu, vare sig man vill eller inte. Och vare sig man är intresserad av bakgrunden eller inte är detta en dokumentär som man banne mig borde visa i skolorna. För vi kommer heller inte runt vare sig fake news, desinformation eller konspirationsteorier och här går man till botten med dessa fenomen och vilken påverkan de faktiskt har på gemene man. Och det är på alla sätt och vis skrämmande fakta. plundra Flashbacks virrvarr av galenskaper och göra lättsam, men oerhört rolig underhållning av det. Under december månad körde man en julkalender med ett avsnitt varje dag, tillägnat Flashback-klassikern ”Böglyftet” och det är vansinnigt roligt nästan varje gång. ”Upplösningen” från den 24 december är dessutom sensationell – och redan en svensk poddklassiker. FILMER PODDAR UNFINISHED: SHORT CREEK Få saker skrämmer mig mer än sektmentalitet, och då i synnerhet religiös sådan. Tänk Waco, eller Knutby. I den här välgjorda podden får vi en inblick i en mormonsk sekt med bas i det lilla samhället Short Creek, som delas rent fysiskt av statsgränsen mellan Utah och Arizona. Det är kanske inte lika blodigt våldsamt som i fallen Waco eller Knutby, men mekanismerna är desamma och det målas via ögonvittnesskildringar och rättegångsupptagning upp en fasanfull bild av hur fundamentalism kan förgöra familjer och splittra samhällen. Q CLEARANCE: THE HUNT FOR QANON Efter stormningen av Kapitolium hade de flesta hört talas om begreppet Qanon, även om man inte vet vad det innebär. Den här omistliga podden reder ut alla frågetecken, ävenvem som står bakom signaturen Q. En partsinlaga visserligen, men samtidigt ett skrämmande dokument om hur man med sociala mediers hjälp kan manipulera hundratusentals människor att fanatiskt ta till sig en ideologi som i förlängningen kan leda till inbördeskrig i USA. Om du är det minsta intresserad av bakgrunden till stormningen av Kapitoleum och hur MAGA-fanatikerna fungerar är det här en utmärkt början. FLASHBACK FOREVERS JULKALENDER – BÖGLYFTET Flashback Forever är kanske den största svenska podden just nu, av ganska uppenbara anledningar. Emma Knyckare, Ina Lundström och ”Scroll-Mia” har hittat guld i sitt koncept att GREENLAND (iTunes/SF Anytime) Gerard Butler är ju trevlig, men ganska träig, kan jag tycka. Och katastroffilmer kan ju också vara trevliga, men ganska träiga. Greenland ÄR trevlig – men också jäkligt spännande. Ett trevligt grepp är att man inte förlitar sig så mycket på specialeffekter utan att spänningen faktiskt ligger i själva handlingen (inte så långsökt som man först förleds att tro) och att Butler själv faktiskt är trovärdig i sin roll. Bra birollsskådisar också, vilket höjer betyget till väl godkänt som fredagsrulle. DEATH TO 2020 (Netflix) Gänget bakom Black Mirror är antingen genier eller galningar, och det är de som står bakom den här mockumentären om det sämsta året i mannaminne. ”Experter”, ”politiker”, ”monarker” och ”vanliga människor” berättar om år 2020 ur olika synvinklar och det är så dumt, så sjukt och så roligt att man inte kan annat än att skratta åt eländet. Och på många sätt tar det också udden av detta miserabla år och ger lite hopp åt framtiden. THE TUNNEL (Viaplay) Norrmännen har på senare år uppfunnit en egen katastroffilmsgenre. Först kom Skalvet, sedan Vågen och nu Tunneln. Och det är dags att ta norrmännens filmskapande på allvar, för det är tre skitspännande filmer rakt igenom. Att det faktiskt utspelar sig i Norge, med norska (och svenska) skådespelare och att det faktiskt känns fullt trovärdigt gör att det kommer närmare på något sätt, och gör det hela än mer obekvämt och skrämmande. Och att hjälten alltid fixar biffen i slutet är också helt i sin ordning. TEXT: OLA KARLSSON