KARRIÄR // Gör dig synlig Kändistricket Idrottsst
järnor, artister och politiker gör det – odlar sitt personliga varumärke. Men även vi som inte är kändisar kan marknadsföra oss aktivt – om vi är intresserade av att avancera i karriären. // TEXT PETRA RENDIK // ILLUSTRATION GRAHAM SAMUELS/AGENT BAUER ATT MARKNADSFÖRA SITT personliga varumärke kan jämföras med hur en reklambyrå försöker sälja in en ny hudkräm eller en pensionsförsäkring. Enkelt, men ändå inte. Catharina Sjögren som jobbar med coachning och ledarskap på företaget Coach Effect, har träffat klienter som är experter på reklam och pr men som trots det har ofantligt svårt att sälja in sig själva. Hon tror att anledningen till det stavas Jante. – Man är så rädd att förhäva sig. Men det här handlar inte om att skryta, utan om att göra andra en tjänst genom att de får se vem du verkligen är. Våga visa – både för dig själv och andra – att du är värdefull! Vi utgår ofta från att omgivningen, som kollegor och chefer, vet vad vi kan, vilken bakgrund eller erfarenhet vi har. Om inte annat går det säkert att gissa sig till det, tänker vi. Men så är det inte alls, menar Catharina. Det är bara att se dig omkring på jobbet – vet du verkligen vilka kompetenser dina kollegor ruvar på? – Det är mitt ansvar att påverka perceptionen, den upplevelse man skapar hos mottagaren. Hur du uppfattas av andra påverkar i hög grad din utveckling karriärmässigt, men också i privatlivet. HENNES POÄNG ÄR ATT I DEN tid vi lever i – då allt snurrar snabbare och snabbare – är den första uppfattningen andra får av dig ofta avgörande. Du har 30 sekunder på dig att väcka uppmärksamhet eller nyfikenhet, annars går uppmärksamheten vidare till någon annan eller något annat. Det låter som att man måste vara en utåtriktad och pratglad person för att sälja in sitt personliga varumärke. – Absolut inte! Om du är introvert så kan du marknadsföra dig som introvert. Om kollegorna vet om att du är tystlåten så behöver de då inte undra varför du aldrig säger ett knyst! // Få koll på dig själv! Vad kan jag? Vem är jag? Vad vill jag? Vilka är mina styrkor och svagheter? Gör en kompetensanalys. TESTA EN HISSPRESENTATION När du möter en person i hissen på sjunde våningen ska du hinna berätta vem du är på vägen ner. När personen kliver ut ur hissen ska hen ha en tydlig bild av dig. Hisspresentation är själva grunden som du sen ska Catharina Sjögren jobbar med coachning och ledarskap. skruva i rätt riktning beroende på om du är på jobbet, i en arbetsintervju, på föräldramöte eller festminglar. ÖVA SEDAN PÅ DIN PRESENTATION ELLER SÄLJPITCH Testa den på en vän eller kollega. När du presenterar dig själv ska du vara tydlig och kärnfull. Använd hellre tre ord än 300. SKIPPA FÖRMINSKANDE UTTRYCK SOM ”LITE” ELLER ”KANSKE”. Säg inte ”jag har jobbat lite med marknadsföring”. Säg i stället att du har i arbetat 15 år med marknadsföring. Det är inte skryt utan fakta och mycket mer intressant för den som lyssnar. Känns det svårt att prata om dina styrkor, föreställ dig att en kollega eller chef berättar vad du kan med fem meningar. VAR TYDLIG MED VAD DU KAN TILLFÖRA Den som lyssnar ska få svar på frågan ”What’s in it for me?” Det är i praktiken samma sak som när en reklambyrå marknadsför en ny tandkräm eller bil – vad vinner jag på att köpa tandkrämen eller köra just den här bilen? GE EXEMPEL PÅ DINA STYRKOR Att ha koll på dina starka egenskaper tyder på självinsikt – och det är attraktivt! Skriv ner tio av dina absolut starkaste egenskaper, till exempel ”analytisk”, ”resultatorienterad” och ”noggrann”, välj sedan ut de fyra bästa. Utifrån situation och mottagare kan du lätt plocka fram just dina matchande egenskaper och därmed också beskriva varför just du ska få jobbet, den nya interna tjänsten eller bli ordförande i en förening. 2/15 KOLLEGA 55