Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM •
NR 42 • VECKA 42 • ONSDAG 16 OKTOBER • 2019 • ÅRG 24 3 Insändare, debattartiklar och läsarbilder Du är välkommen att skicka in insändare på max 1 500 tecken och bilder (fotografens namn måste anges). Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner och göra lättare ändringar i inskickade texter. Maila till debatt@fixmedia.se Gäller v42 • 14/10–20/10 mställning för Österåker sationer samt privatpersoner. Sedan tidigare finns också möjlighet för mikroproducenter av förnyelsebar överskottsel att få skattereduktion samt ROT-avdrag om investeringsstödet inte har tagits i anspråk. År 2018 fanns det enligt SCB närmare 18 000 hushåll i Österåker varav exempelvis 11 193 registrerade småhus enligt äganderätt. Vi hoppas och tror att flera av dessa kommer att få ta del av solcellstödet, för i omställningsarbetet gäller inga enskilda alexanderhugg utan att många bäckar små blir en stor å. Vi har bestämt oss, inlett resan mot världens första fossilfria välfärdsland och för framgångar gäller vilja och målmedvetet arbete. Sverige ska gå före i klimatomställningen, arbetet kommer att ske brett och här kan även solens strålar bidra. Ann-Christine Furustrand (S), oppositionsråd Österåker Markus Selin (S), riksdagsledamot, Täby Dags att folkomrösta om Röllingbyleden Det så kallade ”Röllingbyreservatet” har funnits som ett område för framtida trafiklösningar i kommunen sedan 1950-talet. När den styrande alliansen i Österåker 2018 började bygga flyktingbostäder i detta område vid Willys samt planerade ett bolltält i andra änden, ställde jag frågan till Trafikverket om detta var i linje med deras idéer om framtida trafiklösningar för Österåker. Ett skriftligt svar var att man 2014 meddelat att ”Röllingbyleden utifrån ett 25-årsperspektiv inte är en angelägen eller prioriterad åtgärd. Röllinbyleden har inte varit en del i förslag på trafiklösningar inom pågående åtgärdsvalsstudie för väg 276 genom Åkersberga. Sammantaget ingår Röllingbyleden inte i Trafikverkets aktuella syn på framtida trafiksystem i Åkersberga”. Däremot säger INTE Trafikverket att det reserverade området skulle vara OK att planlägga för andra ändamål. Man uttalar sig bara om den aktuella synen och det aktuella arbetet tillsammans med kommunens väg och trafikenhet inom de närmaste 20 åren, så som vi inom Roslagspartiet tolkar det. Veckans bottennapp Har ni ingen skam i kroppen, vill jag säga till det par som var på Brännbacken och fyllde sin vita Hyundai med varor som folk har lämnat in till försäljning på Berga second hand. Ni hann tyvärr smita innan tillkallad personal hann fram ”Nästa gång” RÖD FLUGSVAMP (Amanita muscaria) . Vacker men giftig. SVAR PÅ ALLIANSENS INSÄNDARE I KANALEN NR 41 När nu kommunen avser att planlägga en del av detta vägreservatsområde med ett utbyggt kraftvärmeverk samt en bussutfart från ny bussdepå i Säby, samt ett planerat bolltält i den norra änden vid Åkersberga Ridcenter så blir vi såklart oroade och protesterar mot sådant som kan göra området oanvändbart för trafikändamål. Om man har en långsiktig lösning för trafiken utan en röllingbyled så är vi mycket intresserade att få ta del av den. Några slutliga kommentarer till alliansens påståenden i sin insändare i Kanalen; – Att framhålla att våra ambitioner som ett enskilt politiskt parti ska klara jobbet att få bort bilköerna är hybris anser vi är feltolkning. Politik är att påverka och förändra brukar det heta i andra sammanhang, men det kanske bara gäller alliansen. – Att ”endast 15 procent av all trafik passerar Åkersberga ” ställer vi oss lite tvekLäsarbilden samma till. Var börjar man mäta då? Vid Rosenkälla? Och mot bakgrund av hur det ser ut idag måste man ställa sig frågan - vad händer om den siffran ändras till 20–25 procent? – Kanske dags att medborgarna kan få vara med i denna process genom att folkomrösta om Röllingbyleden som ett rådgivande beslut till såväl Trafikverket som Österåkers kommunledning. – Slutgiltigt ansvar för att trafiken ska fungera och kostnad för en så stor investering ligger ändå på Trafikverket. Efter detta kanske vi kan flytta tillbaks fokus på den brännheta fråga ni hela tiden försöker undvika att svara tydligt på - utbetalda ersättningar från skattemedlen för icke arvodesberättigade gruppmöten inom den styrande alliansen om totalt cirka 1 miljon kronor. Kommer detta att återbetalas? Gör om och gör rätt. Det är att ta ansvar för helheten! Hans Hellberg (RP) Partiordförande Veckans bottennapp Isättravägen i kurvan, lördag eftermiddag. Du förare av svart skåpbil var en hårsmån från att köra ihjäl mig och min fru. Du lyckades få lite fäste när du panikgirade i min fil. Om det varit en bil efter mig så hade du krossat den när din bil returkastades in i min fil igen. Drogpåverkad, eller bara dåligt omdöme? Om någon vet vem det är, säg ifrån nu! Bosse Seniorrabatt På tisdagar eller onsdagar ger vi dig med ICA-kort som är 65 år eller äldre 5% rabatt vid ett köptillfälle. För att få din rabatt drar du som vanligt ditt ICA-kort eller legitimerar dig i kassan. Öppet alla dagar 7–22 Tel 08 - 540 840 00 49 90 KASSLER Ursprung Sverige. Ca 600 g. Jfr pris 49:90/kg. Max 2 köp/hushåll. Från vår manuell a fi skdisk 179 k /kg FÄRSK TORSKFILÉ MSC märkt. Gadus Morhua. Jfr pris 179:00/kg. Du sparar Du sparar 18k /st 49 90 /st FÄRDIGMAT Smålandskräftan. 400 g. Flera sorter. Jfr pris 124:75/kg. Du sparar 24 90 -39 90 25 k PAPRIKA Nederländerna. Klass 1. Gäller gul, grön och röd. Jfr pris 25:00:00. Max 2 köp/hushåll. /Kg /Kg 20 k /st GRÖNA KÄRNFRIA DRUVOR I ASK ICA. Grekland. 500 g. Jfr pris 40:00/kg. 59 k /st ROSOR 9-PACK/AZALEA ICA Rosa bandet. Rosor. Höjd 50 cm. 3 kr/bukett går till Rosa bandet Azalea krukstorlek 12 cm. 5 kr/ blomma går till Rosa bandet. Ord pris 79:00 - 89:00/st. Du sparar 8 90 /st 20 -30k /st /kg 129 k KYCKLINGFILÉ Jfr pris 64:50/kg. Max 2 köp/hushåll. /st Kronfågel. Ursprung Sverige. 2 kg. Fryst. Matglädje varje dag! God mat för alla smaker. Åkersberga Gilla oss på Facebook!