Marknad Örebro 1
MOTOR & TRANSPORT En HD Pan America i sin rätta m
iljö långt från asfaltsdjungeln. HARLEY-DAVIDSON BYTER SKEPNAD TEXT: ULF HJELTING FOTO: PRESSBILD HARLEY-DAVIDSON Stora tunga glidarhojar med mullrande ljud – ja, det är sinnebilden av motorcyklar från Harley-Davidson. År 2021 vill företaget ändra på denna bild och har bland annat tagit hjälp av skådespelaren Jason Momoa för att marknadsföra sina nya motorcyklar. De syns inte, men de hörs. Det börjar som ett avlägset mullrande som sakta närmar sig. Är det åska på gång? Nej, det är ett gäng motorcyklar som kommer rullande. Custom kallas dessa motorcyklar med ett samlingsnamn och det mest prestigefyllda märket att äga är en Harley-Davidson. De kanske inte alltid är bäst – både japanska Suzuki och Yamaha gör custom-motorcyklar som både är billigare att köpa och som fungerar bättre maskinellt. Men, dessa märken har inte den där ångande myten av coolhet runt sig som Harley-Davidson. Fram till i mitten av 1990-talet var även Harley-Davidson, eller HD som det kallas, av närmast usel kvalitet när det gällde motorer. Skulle du åka tio mil, ja då fick du vara beredd på att tillbringa minst lika många timmar som det tog att åka dessa mil med att skruva och justera motorcykeln inför nästa åktur. Detta ändrades när motorerna började tillverkas i… ja just det… Japan. Hmmm. Nu tar alltså HD nästa steg och introducerar det de kallar för Pan America. Pan America är enkelt beskrivet en robust och kraftfull, vad HD själva kallar det, Adventure Touring-motorcykel. Den här motorcykeln är framtagen för att utforska och byggd för att härda ut… Glöm glidarhojen med en sadel med en sittkomfort som bästa chippendalfåtöljen, glöm att kunna susa fram på småvägar i behaglig fartvind om 70-80 km/h. Nu ska du bokstavligen ut i grönsakslandet och studsa runt på kostigar och otillgängliga grusvägar långt borta från civilisationen och närmaste hamburgerhak med svalkande (alkoholfri) bira. Och detta på en HD. I och med införandet av Pan America 1250 och 1250 special skrivs även ett nytt kapitel motorcykelhistoria efter mer än ett sekel av legendariska V-Twin-motorer. Det HD kallar Revolution Max är en vätskekyld drivlina med mer än 145 hästkrafter. Denna Revolution Max 1250-motorn är en strukturell komponent i motorcykelchassit som tar bort behovet av en traditionell ram — vilket minskar totalvikten och gör manövreringen smidig. Det här är prestanda med låg tyngdpunkt och mycket styvt chassi. Motorcykeln lanseras även i två utföranden – Vivid Black och River Rock Grey och det med ett utgångspris på 168 900 kronor upp till 198 550 kronor beroende lite på vilken modell du väljer. Här finns alla tänkbara bekvämligheter som ska underlätta för dig som förare. Vad sägs om adaptiv körhöjd, belysning och stötdämpare, slanglösa däck, anpassningsbara körlägen, Bluetoothuppkoppling och kartnavigering på en 6,8” (173 mm) stor pekskärm. Hur ser då denna Pan America ut? Ungefär som vilken off road- eller touringhoj som helst. Tyvärr. Här finns inget som märkbart sticker ut. Det enda som skulle kunna avslöja att detta är en HD är just att det står HD med stora bokstäver på sidorna av bensintanken. Det skulle lika gärna kunnat stå BMW eller varför inte österrikiska KTM. Det som en gång började 1903, i ett litet skjul i Milwaukee, Wisconsin, fortsätter nu – över 100 år senare – med draghjälp av skådespelaren Jason Momoa på en motorcykelmodell långt från ursprunget. Personligen tycker jag nog man kunde ha använt Aquaman/Conan-skådespelaren till något bättre och mera passande än Pan America. Varför inte sätta honom på en Fat Bob eller liknande? ® Låt oss göra jobbet! • Snickeri • Målning • Städning • Flytthjälp • Trädgård/snöskottning m.m 54 För mer information ring Mats Bengtsson tel. 010-175 19 41