Marknad Örebro 1
MOTOR & TRANSPORT TEMA Namnhällen är ett skyddat
fornminne som bör bli uppmärkt med skyltar och frilagd från diverse sly, enligt Lindesbergs Hembygdsförening. Drygt 2,5 miljoner användare skickar mer än 11.5 miljoner paket om året via Tradera. TRADERA INLEDER SAMARBETE MED DHL FOTO: PRESSBILD Drygt 2,5 miljoner användare skickar mer än 11.5 miljoner paket om året via Tradera. Handeln med begagnade saker på nätet växer starkt i Sverige och Tradera är Sveriges största e-handlare sett till antalet paket som skickas. Drygt 2,5 miljoner användare skickar mer än 11.5 miljoner paket om året via Tradera och det finns ett stort behov av enkla lösningar för frakt. Det nya samarbetet innebär att Traderas kunder enkelt och smidigt kan köpa frakt med DHL direkt i Traderas gränssnitt. – Konsumenter som handlar cirkulärt på nätet vill ha samma enkla fraktbokning som på andra e-handelssajter. Samarbetet med Tradera är strategiskt viktigt för oss och ligger helt i linje med vår ambition att förenkla för våra kunder genom digitala lösningar, säger Mikael Stange, Marknadschef på DHL E-Commerce Solutions. Med den gemensamma lösningen är fraktbokning bara några klick bort. Eftersom både säljare och köpare har konton på Tradera kan deras adressuppgifter automatiskt läsas in. Betalning sker direkt på Tradera. Säljaren kan sedan gå till närmaste ombud för att skriva ut fraktsedel och skicka paketet. Både köparen och säljaren kan sedan följa försändelsen i Traderas gränssnitt. – Vår vision är att driva omställningen till en cirkulär handel. En viktig pusselbit för att lyckas med det är att erbjuda smidig och prisvärd frakt. Tack vare vårt samarbete med DHL så kan vi erbjuda ett bredare utbud av leveransalternativ och en enklare och smidigare upplevelse för våra kunder, säger Stefan Öberg, CEO, Tradera. ® LINDESBERGS HEMBYGDSFÖRENING – INGET TRUCKSTOP VID NAMNHÄLLEN FOTO: PRESSBILD Lindesbergs kommun har gett Samhällsbyggnad Bergslagen i uppdrag att ta fram förslag på lokalisering av en separat rastoch parkeringsplats för tyngre fordon - ett så kallat truckstop - längs riksväg 50. Lindesbergs Hembygdsförening har starka synpunkter på föreslagen plats i Lindesberg. Samhällsbyggnad Bergslagen har tagit fram två tänkbara huvudalternativ - ett i Lindesberg (norra industriområdet) och ett i Guldsmedshyttan. Med anledning av detta har styrelsen för Lindesbergs Hembygdsförening lämnat in en skrivelse till Lindesbergs kommun och Samhällsbyggnad Bergslagen: – Styrelsen för Lindesbergs Hembygdsförening är bekymrad av planerna på en rast- och parkeringsplats för tunga fordon (ett sе kallat truckstop) i Lindesberg intill riksväg 50. Av dokument som inlämnats till kommunstyrelsen i Lindesberg framgår det att anläggningen troligen ska placeras i norra delen av industriområdet, i Stafettgatans förlängning. Lindesbergs Hembygdsförening påpekar att området innehåller en fornlämning av riksintresse, närmare bestämt Namnhällen. Det är en stenhäll med flera ristningar (ord, årtal och symboler) vilka tillkommit på 1700-talet, eventuellt redan på medeltiden. Eftersom Namnhällen tidigare låg intill den gamla riksvägen norrut mot Kopparberg har den troligen också varit en gammal rastplats. Idag finns Namnhällen i skogsbrynet alldeles i slutet av Stafettgatan där denna leder in till TAB:s anläggning. Namnhällen finns med på Riksantikvarieämbetets förteckning över fornminnen. Namnhällen har uppmärksammats bland annat i ”Jätten som ville dränka Lindesberg i grus”, en skrift om lokalhistoriska sägner som gavs ut av Lindesbergs Hembygdsförening 2019. Lindesbergs Hembygdsförening motsätter sig därför bestämt en rast- och parkeringsplats för tunga fordon norr om Stafettgatan eftersom det skulle inkräkta på Namnhällens omedelbara omgivningar. ® 60