– Vi är i en situation där saker måste fungera he
la tiden, framförallt fjärrvärmen. Jag tror att online monitoring kommer att leda till att det går fortare och smidigare när det uppstår behov av support, säger Bjarte. Både han och Kenneth tycker att samarbetet med Fortum fungerar väldigt bra. – Över lag har vi haft lätt att få tag på någon när vi behöver, fått snabba svar och upplever en fin kontakt över hela ”linjen”. u Mats Eriksson, Fortums Site Manager på BIR i Bergen, var på plats snabbt när det stod klart att turbin och generator på linje 1 behövde repareras. Foto: Susanne Ringheim Kilje ➛ utan det kan räcka med ett godkännande över telefon att ”ja, kör” trots att temperaturen inte är som den ska, för att ta ett exempel. Supporten dygnet runt är en stor trygghet, för det är väldigt dyra saker vi håller på med här, säger Bjarte. I pipeline ligger remote monitoring – något som kommer att ge Fortum möjlighet att se vad som händer borta i Bergen och analysera data på långt avstånd. På så sätt kan Fortum göra de första analyserna hemma och komma fram till att kunden inte behöver betala för en utryckning. Måste man ändå åka ut, så finns redan ett underlag. Bjarte Iversen, teknisk chef vid BIR Avfallsenergi AS, i ett av alla 14 kontrollrum på Rådalens anläggning för energiåtervinning. Foto: SuSanne Ringheim Kilje Dold under presenningen gör Janne Suhonen från Fortum TGS en oförstörande provning på turbinrotorn från linje 1. Foto: Susanne Ringheim Kilje