Boinsikt 1
HLU Jag har beställt underhåll Vad händer nu? ÖBO
tillämpar HLU, hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Det betyder att det är du själv som bestämmer om din lägenhet ska underhållas eller om du vill ha en hyresrabatt. Nytt för i år är att alla hyresgäster som är berättigade till underhåll har haft möjligheten att beställa detta digitalt genom att logga in på Mina sidor på obo.se. Både enkelt och snällt mot miljön! I slutet av november gick beställningsperioden ut för att få planerat underhåll under 2017, och det är många som valt att beställa underhåll. Vad händer sedan? Anki Andersson arbetar på ÖBO som beställare av lägenhetsunderhåll. – Det första steget är att vi besöker bostaden och kontrollerar hur det ser ut, för att kunna skapa en arbetsorder till respektive firma som ska utföra jobbet. Vi 30 meddelar förstås alltid hyresgästen innan vi kommer. Varje år utför ÖBO underhåll i ungefär 2700 lägenheter, och det är svårt att säga när under året som underhållet utförs. – Det är jättesvårt att säga, det kan ske när som helst under 2017, säger Anki. När vi skickat arbetsordern planerar firman själva in när jobbet ska genomföras. Om det är flera lägenheter i samma hus brukar de göras samtidigt, fortsätter hon. Många hyresgäster beställer att flera olika underhåll ska genomföras samtidigt, det kan vara både golv och tapeter som ska bytas. – Eftersom det är olika firmor som utför golvläggning och målning eller tapetsering kanske inte allt underhåll utförs samtidigt, berättar Anki. Målarna är ute under sommaren, medan golvläggarna arbetar inomhus under hela året. Innan underhållet ska utföras behöver du såklart också välja vad du vill ha. På ditt bovärdskontor kan du se och välja från vårt standardsortiment. Om du är nyfiken på våra tillval kan du besöka ÖBOs Interiörbutik där både tillval och standardsortimentet finns. Vill du ha hjälp, råd och tips med dina val är du varmt välkommen in till Interiörbutiken så hjälper vi dig. Läs mer på obo.se/HLU