Sparbanken Tranemo - Årsredovisning 2021 1
I syfte att begränsa och kontrollera risktagandet
har bankens styrelse, som är ytterst ansvarig för verksamheten och den interna kontrollen, utarbetat och fastställt specifika riskpolicys och riktlinjer för bankens verksamhet. Policys och riktlinjer följs upp och utvärderas kontinuerligt av såväl bankens ledning som styrelse. Information om finansiella risker finns under not 3. Bankens volymer och resultat påverkas av omvärldsfaktorer. De främsta omvärldsfaktorer är det allmänna ränteläget, förändringar på aktiemarknaden samt det allmänna konjunkturläget. En stor risk för banken är kreditgivning och de förluster som kan följa av den. I bankens verksamhetsområde finns olika branscher vilket också avspeglas i bankens kreditportfölj. En väl diversifierad kreditportfölj medför en bättre riskspridning. För att kunna bedöma riskerna i kreditportföljen bevakas kundernas återbetalningsförmåga kontinuerligt och de kredit engagemang som bedöms ligga i riskzonen ägnas särskild uppmärksamhet. Samtliga större kredit engagemang omprövas årligen av styrelsen. Banken upprättar varje år en intern kapital- och likviditets utvärdering, IKLU, för att analysera bankens samtliga riskområden. IKLU:n upp dateras och fastställs årligen av bankens styrelse och finns kontinuerligt med i bankens operativa verksamhet. Hållbarhet EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar började tillämpas den 10 mars 2021. Förordningen påverkar Sparbankerna, såväl i rollen som finansmarknadsaktör, vid tillhandahållandet av portföljförvaltning och i rollen som finansiell rådgivare, vid investerings- eller för säkringsrådgivning. Med hållbarhetsfaktorer avses här frågor kopplade till miljön, det sociala, personalen, mänskliga rättigheter, samt bekämpandet av korruption och mutor. Hållbarhet är ett prioriterat område för banken. Banken kommer under 2022 att fortsätta jobba med hållbarhetsfrågorna för att leva upp till de krav som marknaden och myndigheter ställer. Förväntningar avseende framtida utveckling Bankmarknaden förändras kontinuerligt. Digital iseringen har inneburit att det inte är ovanligt att ha sin bankförbindelse på annan ort än bostadsorten. Andelen kunder som idag bor utanför bankens verksamhetsområde (dvs Tranemo kommun) har successivt ökat med åren och denna utveckling förväntas fortsätta. För att möta den ständigt ökande konkurrensen är det avgörande att banken även fortsättningsvis: • bedrivs på ett kostnadseffektivt och målinriktat sätt • bygger starka kundrelationer • har personal som är kompetent, affärsmässig och ger personlig service • produkter och tjänster till marknadsmässiga priser Genom att fokusera och leverera på ovanstående ger de bästa möjligheterna att ha en fortsatt god framtida utveckling i banken. Under 2022 förväntas bankens räntenetto öka, detta främst mot bakgrund av fortsatt ökade affärsvolymer. Bankens aktieutdelning förväntas, med anledning av Swedbanks förslag till års stämman, bli 6,6 Mkr lägre än 2021. Provisionsintäkterna bedöms ligga i nivå med 2021. Bankens kostnader förväntas öka när det gäller IT men i övrigt bedöms kostnaderna vara i nivå med 2021. Risken för större kreditförluster bedöms som fortsatt låg. Svenskt Kvalitets Index, SKI Sparbanken Tranemo deltog, tillsammans med övriga 57 sparbanker, under året i SKI:s rikstäckande kundnöjdhetsundersökning inom bank- och finansbranschen. Utfallet av undersökningen visade att sparbankerna har Sveriges nöjdaste företagskunder. Sparbankerna fick näst högsta betyg av privatkunderna. Vi är oerhört glada över att våra kunder gillar det vi gör och det sporrar oss att bli ännu bättre. Sparbanken Tranemo 7 Årsredovisning 2021