AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Kicks utvecklar sin varumärkes
plattform More of You. KICKS HYLLAR INDIVIDUELL SKÖNHET FOTO: PRESSBILD Genom The Taste of Swedish Summer vill Visit Sweden inspirera fler turister att upptäcka och lära sig mer om den svenska innovativa matkulturen. THE TASTE OF SWEDISH SUMMER HETER VISIT SWEDENS NÄSTA INTERNATIONELLA MARKNADSFÖRINGSKAMPANJ. FOTO: PRESSBILD Närmare tio miljoner måltidsintresserade i Tyskland, Storbritannien och USA räknar Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden nå ut till med nästa, internationella marknadsföringskampanj om unika svenska sommarsmaker. Marknadsföringen bygger på en fotooch filmkavalkad där nyskapade och kända, svenska och konserverade sommarsmaker ska väcka nyfikenhet och locka fler att upptäcka Sverige som måltidsdestination. För att skapa kampanjen har Visit Sweden anlitat smakjägaren och kemisten Lena Engelmark-Embertsén som specialiserat sig på att hitta och kombinera smaker i naturen för att konservera på nya sätt och smaksäkra Stellakock-prisade Elvira Lindqvist, som är aktuell med en egen restaurang i Stockholm. Marknadsföringskampanjen The Taste of Swedish Summer har arbetats fram i samarbete med Forsman & Bodenfors samt Mindshare. Kampanjen lanserades internationellt den 14 september med fokus på Tyskland, Storbritannien och USA. – När Sverige som nation nu har ett av världens topp-tio starkaste varumärken är det extra roligt att lansera nästa större och internationella kampanj där vi genom svenska smaker vill öka intresset för Sverige som turistland, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden. – Genom The Taste of Swedish Summer vill vi inspirera fler turister att upptäcka och lära sig mer om den svenska innovativa matkulturen. Kampanjen visar upp våra traditioner kring konservering och bevarande och hur dessa idag också används för att skapa nya spännande smakupplevelser för alla att njuta av, säger Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet hos Visit Sweden. Lena och Elvira har skapat 22 svenska sommarsmaker, genom att på klassiskt manér safta, sylta, fermentera, syra och lägga in. Smakskapelserna har därefter fotograferats och är nu utgångspunkt i Visit Swedens nästa marknadsföringskampanj: The Taste of Swedish Summer. De 22 sommarsmakerna är: 1. Fermenterad björkdrink 2. Fermenterad rabarber smaksatt med kvanne 3. Fermenterad älgört 4. Fläderättika 5. Granskottsolja 6. Inlagda granblommor 7. Inlagda granskott med blåbär 8. Inlagda gröna jordgubbar med ramslök 9. Inlagd Västeråsgurka med purpurtång och vassle 10. Isad syren med ängssyra 11. Maskrosvinägrett 12. Picklade hjortron 13. Picklad rödbeta med hallon och spansk körvel 14. Ramslökssalt med gräslöksblomma 15. Syltade havtorn med gatkamomill 16. Syltade kantareller med salvia 17. Te på torkade ängsblommor 18. Tjärinlagda jordgubbar med gul fetknopp 19. Torkad nässla 20. Violsocker 21. Vresros-socker 22. Vårbroddssnaps I kampanjen presenteras många exempel på restauranger, butiker och saluhallar som korsar traditionella konserveringsmetoder med nya idéer och som kan besökas året runt. De smaker som inkluderas i kampanjen kan de som önskar ta del av genom antingen Lenas eller Elviras respektive verksamheter. ® Under 2020 påbörjade Kicks sin långsiktiga satsning med att vidareutveckla och stärka sin varumärkesplattform More of You, bland annat genom att investera i nya reklamfilmer. Som ett led i detta lanserar Kicks nu en serie porträttfilmer som hyllar människor som villkorslöst är sig själva. I filmerna porträtteras kända ansikten som skådespelerskan Marie Göranzon och artisten Peg Parnevik men även Kicks kunden och egna skönhetsexperter. Kicks tar nu nästa steg i att utveckla sin varumärkesplattform More of You, där skönhet handlar om att vara sitt sanna jag och våga visa det för världen. Att skönhet utgår från varje individ och ingen annan. Med porträttfilmerna vill Kicks uppmuntra till att utforska vad det är som gör dig till just den du är och att våga omfamna sin egen unika skönhet. Detta genom att skildra olika personers ärliga berättelser om skönhet och deras tolkning av vad More of you betyder för just dem. – Filmerna tar avstamp i vår varumärkesplattform More of You och genom de olika porträtten får vi möjlighet att förstärka vårt budskap ytterligare. Vi vill visa att skönhet är så mycket mer än yta och förlegade ideal, att skönhet är personlig och att alla har en röst hur man uppfattar sin individuella skönhet. Vi hoppas att våra porträtt med starka personligheter blir en inspirationskälla för andra att också våga utforska och uttrycka mer av sig själv, säger Helena Bengtson, Brand & Marketing Manager på Kicks. Inledningsvis lanseras sex porträttfilmer. De medverkande är; Marie Göranzon (skådespelerska), Peg Parnevik (sångerska), Evelina Tammenlaakso (sångerska och låtskrivare), Ceval Omar (modell och aktivist), Gabriel Fontana (makeupartist Kicks) och Phuntamit Phajunyor även kallad Jerpan (Kickskund). Jerpan scoutades när Kicks gick ut till sina kunder och bad dem dela sina unika berättelser. Responsen bland Kicks kunder var enorm. Vidare är planen att ta fram fler filmer i serien, där varje porträtt ges möjlighet att utforska och omdefiniera begreppet skönhet. Kicks porträttfilmer lanserades vecka 38 med fokus på digitala kanaler så som Youtube, Instagram och Facebook. ® 41