Advokaten 1
Fokus Sociala medier ”En advokat som vill vara ar
betseffektiv och som dessutom månar om sin klients Om man får kännedom att det bedrivs det kan ju handla om enorma värden eller en människas liv, lisens officiella Facebooksida. På sidan informerar Rikspolisstyrelsen allmänt om saker som brottsbekämpning, lediga tjänster och hur polishundar arbetar. De olika polismyndigheterna, och ännu mer de olika polisMårten Schultz. stationerna som har egna konton på Facebook, är betydligt mer personliga och lokala i sitt tilltal. Polisen i Uppsala län visar till exempel bilder på beslagtaget stöldgods och efterlyser ägaren och berättar med bilder om den senaste insatsen mot rattfylleri. Södermalmspolisen efterlyser åsikter om vilken tid krogarna bör stänga på natten, och får över ett hundra svar, och dessutom uppskattande kommentarer för sina vackra Stockholmsbilder. Polisen finns också, både lokalt och centralt, på Twitter med snabba noteringar om vad som händer, men också kommentarer till domar och annat aktuellt i rättsväsendet. Via en så kallad app kan man också få nyheterna direkt till mobiltelefonen. I övriga rättsväsendet och advokatkåren har utvecklingen gått mer långsamt. Flera av de stora advokatbyråerna har visserligen Facebooksidor och Twitterkonton, och Advokatsamfundets generalsekreterare har sedan förra året en egen blogg. Men i övrigt är det tunt. Mårten Schultz, professor i civilrätt och flitig bloggare och twittrare, vill uppmana advokaterna att våga språnget ut i det nya medielandskapet. – Sociala medier är ett sätt att marknadsföra och bygga sitt personliga varumärke och byråns varumärke och att framstå som en modern advokat, säger han. Schultz kan räkna upp en rad områden där sociala medier är användbara för advokater och advokatbyråer: • Söka information. • Bygga sitt eget och byråns varumärke. • Förebygga och hantera kriser. • Nå nya och befintliga klienter. • Nå potentiella medarbetare till byrån. hitta rätt i de sociaLa Medierna 35 procent av befolkningen använder sociala medier varje dag. 91 procent av journalisterna använder det i sitt arbete. Nya sociala kanaler på nätet växer fram hela tiden. Här är några av de stora just nu. Facebook Facebook grundades 2004 och är störst bland de sociala medierna, med 600 användare över hela världen. Användarna kan skapa en personlig profil, lägga till andra användare som vänner och utbyta meddelanden, samt få automatiska meddelanden när någon postar meddelanden, bilder, musik eller något annat på deras profil. Dessutom kan användare ansluta sig till intressegrupper. Många av kontona på Facebook är skapade kring gemensamma intressen eller idoler. Företag och organisationer kan också ha konton på Facebook. Facebook finns på ungefär 70 olika språk. Enskilda personer knyter kontakter med varandra på Facebook genom att lägga till varandra som vänner, ”adda” varann. På sidor som tillhör intressegrupper eller företag kan man i stället uttrycka sin sympati genom att ”gilla” sidan. Kommunikationen äger främst rum i loggen. Allt som skrivs kan kommenteras och gillas av andra besökare. Användaren bestämmer dock själv hur mycket av materialet som ska visas öppet och vad som bara är tillgängligt för vänner. 92 procent av de svenska ungdomarna använder Facebook minst en gång i veckan. bLogg Ordet blogg är skapat av ”web log”, alltså en dagbok eller loggbok på nätet. Bloggar är alltså en slags dagböcker i webbform, längre eller kortare redogörelser eller reflektioner ur bloggarnas liv. Läsarnas kommentarer fyller som regel en viktig funktion i bloggarna. Alla har dock inte någon kommentarfunktion. Många bloggare väljer också medelvägen att granska och godkänna kommentarer innan de publiceras. År 2010 bloggade en halv miljon svenskar. Bloggen kan antingen publiceras på en egen webbplats, eller på någon av de stora bloggportaler som finns, exempelvis Wordpress eller Blogger. Många bloggar har blivit kommersiella framgångar, med mycket annonser. Företag strävar också efter att få kända bloggare att skriva om eller visa bilder på deras produkter. De sociala medierna har också en väldig kraft att påverka, påpekar Mårten Schultz, och påminner om FRAdebatten, som startade i bloggar. Just därför blir det också allt viktigare för advokater att följa med i utvecklingen. – En advokat som vill vara arbetseffektiv och som dessutom månar om sin klients rykte och intresse, måste skaffa sig någon slags överblick om hur det fungerar, säger han, och fortsätter retoriskt: – Om man får kännedom att det bedrivs en stor kampanj mot ett klientbolag, det kan ju handla om enorma värden eller en människas liv, bör man som advokat då inte hantera detta på något sätt? bLogg ger uppdrag En advokat som verkligen satsat på att finnas med i de sociala medierna är Annika Andebark i Hammenhög. Hon betonar de sociala mediernas värde för att marknadsföra sig som advokat. – Min personliga uppfattning är att det är viktigt att advokater vågar vara närvarande i sociala medier. Annars riskerar vi att förlora marknadsandelar. Vi behöver föra ut advokaternas kärnvärden och tydliggöra att det är en kvalitetsskillnad mellan att anlita en advokat och en jurist, säger hon. Annika Andebark pekar på hur en del av de redan pressade humanadvokaternas konkurrenter använder de sociala medierna för att marknadsföra sig och skapa relationer med klienterna. Det finns till exempel juristbyråer som lämnar gratis rådgivning via Facebook. Men juridisk rådgivning i enskilda ärenden via Facebook är inte en väg Annika Andebark vill gå. En sådan verksamhet går inte att förena med advokatetiken, anser hon. Där emot diskuterar hon gärna allmänna och principiella juridiska frågor i sin blogg, som också är kopplad till byråns övriga kanaler. 26 Advokaten Nr 2 • 2012