Advokaten 1
Fokus Sociala medier rykte och intresse, måste sk
affa sig någon slags överblick om hur det fungerar. en stor kampanj mot ett klientbolag, bör man som advokat då inte hantera detta på något sätt?” Mårten Schultz – Bloggen är navet. Den automatuppdaterar på Twitter, LinkedIn och Facebook, säger Andebark. Hon gästbloggar också på flera olika ställen. Enligt Annika Andebark experimenterar byrån fortfarande lite med de sociala medierna. Men experimentet har redan gett goda resultat. – Sedan i somras har jag sett att vi fått allt fler ärenden där vi blivit rekommenderade av någon som följer oss i sociala medier. Det har även lett till att jag blivit anlitad som föredragshållare och att det gjorts intervjuer, förklarar Annika Andebark. ny MarknadsFöring En affärsjuridisk byrå som tidigt började arbeta med sociala medier är Delphi, förmodligen för att flera av byråns delägare själva har intresse för området. En av dem är advokat Johan Hübner i Stockholm. Han ser många fördelar med närvaron i sociala medier, men medger att det inte är okomplicerat. Precis som Annika Andebark har också Johan Hübner fått in nya uppdrag via sociala medier. Det handlar om personer och företagare som följt hans meddelanden, tweets, på Twitter och som sedan rekommenderat honom vidare till andra. Johan Hübner har egna konton på Facebook, Twitter och LinkedIn. Han har också bloggat ett par gånger på Juridikbloggen, som Mårten Schultz driver. Hübners byrå, Delphi, satsar också på att vara med i de sociala medierna. Men man har valt att skynda långsamt, berättar Johan Hübner. – Vi vill använda oss av sociala medier i vår kommunikation och marknadsföring, men vi vill göra det rätt. Marknadsföring för advokatbyråer är ingen lätt fråga över huvud taget, och vi vill genomföra det här långsiktigt, förklarar Hübner, och fortsätter: – Vi advokater måste ju också tänka på vårt förhållande till klienten, när man kan föra ett samtal publikt och när man måste gå till de privata kanalerna. Faktum är att det mesta vi advokater gör inte alls lämpar sig för offentlighet. Hittills har det blivit en Facebooksida, ett Twitterkonto och ett konto på LinkedIn för Delphi, mest för att ”muta in” namnet, uppger Johan Hübner. De olika kanalerna har delvis olika målgrupper. Facebooksidan vänder sig främst till juridikstudenter och tänkbara medarbetare, medan LinkedIn används för att nätverka med andra professionella. En blogg, kopplad till Twitterkontot planeras, och dessutom ses hela byråns webbplats över, så att den ska samspela med sociala medier. För Delphi är de sociala medierna främst en ny marknadsföringskanal. – Vi på Delphi är kända för vår kompetens inom IT och immaterialrätt. Då vill vi vara ledande här också, och aktiva som våra klientbolag, säger Johan Hübner. viLL inte bLi koMpis Med kLienten Delphi och andra stora affärsjuridiska byråer börjar alltså etablera sig i de sociala medierna. Intresset – och kanske möjligheten – tycks vara mindre bland brottmålsadvokater och andra humanjurister. Brottmålsadvokaten Johan Åkermark i Stockholm har prövat på att använda sociala medier, men är inte riktigt nöjd med resultatet. Via ett inlägg i Juridikbloggen försökte han nå ut med viktiga principiella frågor. Men han fick inget gehör och inga kommentarer. Å andra sidan var resultatet ungefär lika klent när han skrev på Dagens Nyheters debattsida. Det verkar helt enkelt vara svårt att skapa debatt omkring rättssäkerhetsfrågor, konstaterar Johan Åkermark. Brott däremot intresserar, det visar inte minst den stora spridningen som olika polisers twittrande fått. Men Johan Åkermark ser ingen poäng i att härma polisen. » twitter Twitter är en mikrobloggstjänst. Användaren kan där skicka och läsa meddelanden, så kallade tweets. Meddelandena får vara högst 140 tecken långa. Twitter kan man läsa på respektive användares profilsida på Twitters webbplats, men många följer i stället Twitter via speciella program eller appar till telefoner. Att prenumerera på ett visst konto kallas att följa det. De som twittrar kring ett speciellt arrangemang eller ämne märker ofta sina tweets med en så kallad hashtagg, ett namn som föregås av tecknet #. Med hjälp av taggen kan man sedan följa alla tweets som kommer in kring just detta ämne. Det finns över 90 000 svenskspråkiga Twitterkonton i dag. Linkedin LinkedIn är en webbtjänst för att skapa och vårda nätverk, främst professionella sådana. Tjänsten är huvudsakligen inriktad på att man ska kunna återknyta kontakten med gamla vänner och kolleger. Med hjälp av sitt kontaktnät kan man sedan hitta nytt arbete eller nya affärsmöjligheter. I augusti 2011 hade tjänsten fler än 120 miljoner registrerade användare fördelade på 200 olika branscher över hela världen. 700 000 av dessa är svenskar. På LinkedIn finns en rad undergrupper och nätverk på olika områden, t.ex. IT-rätt. youtube Youtube är en webbplats med video klipp som vem som helst kan ladda upp. Över 100 000 videoklipp från hela världen laddas upp där dagligen. Uppladdningen kostar inget, så länge materialet är under 2 gigabyte eller högst 15 minuter långa. Ett annat villkor är att klippen inte innehåller upphovsrättsskyddat material, något som företaget troligen har svårt att kontrollera i praktiken. 75 procent av de svenska ungdomarna använder Youtube minst en gång i veckan. Tjänsten har också blivit allt mer populär bland företag och intresseorganisationer, som laddar upp presentationer eller kampanjfilmer på sina Youtubekonton. Filmerna går sedan att bädda in på exempelvis en egen webbplats. En anledning till att det blivit så populärt är förmodligen att film rankas högt av sökmotorer som Google. Att ha ett Youtube-klipp på sin webbplats är därmed ett bra sätt att komma högt upp vid en sökning på nätet. Johan Åkermark. Advokaten Nr 2 • 2012 27