Advokaten 1
Fokus Sociala medier på kvällar och helger. Då må
ste vi prioritera om vi ska sätta på datorn Om man ska hålla på med sociala medier måste man lägga lite tid på det.” Johan Åkermark så bli inflytelserika på nätet. Men det bygger också i stor utsträckning på att dessa människor visar sig just personliga. – Sociala medier bygger i hög grad på personer som framstår som sympatiska, och som riktiga människor. Då måste man visa upp något av sin person, fastslår Mårten Schultz. Facebooks grundare Mark Zuckerberg har hävdat att det i informationssamhället inte längre finns någon uppdelning mellan det privata och det professionella. Alla är främst människor, menar han. Mårten Schultz tycker att det är att gå för långt. Men: – I sociala medierna så ligger det mycket i det. Det krävs en personlig närvaro om det ska få något genomslag, säger han. Både Johan Hübner och Annika Andebark har dock valt att skilja mellan privata och yrkesmässiga kontakter i de sociala medierna. Men gränsen är inte alltid glasklar. – Facebook är mer privat för mig, medan jag är mer advokat på LinkedIn och Twitter. Men det flyter ju ihop, och det gäller att vara återhållsam även privat. Samtidigt är det viktigt att våga vara personlig i de sociala medierna. Jag tror att det är bra att visa upp människan bakom rollen lite mer, säger Johan Hübner. En fråga som nära hänger ihop med gränsen mellan privat och offentligt är den om enskilda advokaters och biträdande juristers agerande på nätet. Johan Hübner tror att det är bra att skapa en policy för de anställdas och delägarnas förhållande till sociala medier på advokatbyrån för att tydliggöra vad man kan göra och säga i de sociala medierna. – Alla på byrån är ambassadörer för byrån. Det ingår ju redan i den traditionella lojalitetsplikten. Skillnaden mellan traditionella medier och sociala medier är bara att det går så fort här, konstaterar Hübner, som inser att snabbheten kan locka till uttalanden som man i efterhand ångrar. Annika Andebark har själv valt ett ganska personligt tilltal i sin blogg och sina tweets. Genom att visa sig mänsklig vill sociala medier fundet kan välja vilket ämne som man vill uppmärksamma och när detta ska ske säger Anne Ramberg. På twitter har hon en ständigt växande skara ”followers” (1 040 i mitten av februari) som tar del av vad samfundet gör eller tycker i olika frågor. Ramberg betonar att det är viktigt för henne att vara professionell och inte privat i de sociala medierna och att inte heller vara alltför snabb att reagera, utan det måste ske på ett eftertänksamt sätt. Förutom att själv skriva så går det att följa andra personer Advokaten Nr 2 • 2012 och diskussioner i de sociala medierna. Informationsmängden är i det närmaste obegränsad. – Därför är det viktigt att sovra, men i princip kan var och bli sin egen redaktör och göra en egen ”tidning”, säger Anne Ramberg och tillägger: – Idag har vi i vårt yrke inte någon valmöjlighet när det gäller vår medverkan i de sociala medierna. Frågan är inte om man ska vara med eller inte, utan hur man på ett effektivt sätt bäst utnyttjar de sociala medierna utan att bli slukad. n Att stå utanför är inget alternativ – vänd! 29 hon bidra till en positiv bild av advokater generellt och av sin egen byrå. – En advokat kan vara personlig men aldrig privat. Samtidigt är det emellanåt svårt att dra gränsen för hur personlig man kan vara. Ju närmare man släpper allmänheten, desto mer sårbar blir man, konstaterar Annika Andebark. – Jag har gjort mina misstag på det området redan. Men jag har många kloka personer som hjälper mig och läser bloggen innan jag publicerar inlägg. Och det enda sättet att lära sig är att våga börja. upptäcker inte Det behövs inga stora tekniska kunskaper för att ge sig in i de sociala medierna. Svårigheterna handlar snarare om vad man kan skriva och publicera – och i att bedöma vilka reaktioner det kan leda till. Den som ger sig ut i bloggosfären eller Twitter löper också risken att få negativa kommentarer eller rena påhopp. – Tanken med sociala medier är ju att man ska kunna kommunicera, men utmaningen är att byrån kan halka snett, säger Johan Hübner, som själv varit med om att hamna i debatt med människor vars idéer han inte ville kopplas samman med. Annika Andebark håller med om att man utsätter sig för vissa risker i de sociala medierna, till exempel negativa kommentarer från tidigare klienter eller motparter. Men den risken finns även om man inte själv har tagit plats i de sociala medierna, påpekar hon. – Om du inte är närvarande i sociala medier har du svårare att på ett trovärdigt sätt bemöta negativ kritik. Vem som helst kan skriva omdömen om advokater på till exempel Rejta*. Genom närvaron i sociala medier skapar du nätverk av människor som tror på dig och gör dina inlägg trovärdigare. På internet är det lätt att bygga en fin fasad – men genom sociala medier blir allt transparent. I framtiden kommer det vara viktigt att bevaka vad som skrivs i sociala medier om dig och ditt företag, sammanfattar Annika Andebark. n ”Fundera på vilka kanaler som passar för er byrå. Vilka målgrupper vill ni nå? Vilket material har ni att föra ut? Och vilket är syftet? Om ni bara vill vara där lite utan syfte kan ni lika gärna strunta i det. Det blir fel om man bara försöker använda sociala medier som en press releasetjänst. Det här ska inte vara ytterligare en megafon för envägskommunikation.” advokat Johan hübners tips * Rejta är en webbplats där konsumenter kan betygsätta olika företag, varor och tjänster.