Advokaten 1
Fokus Sociala medier konsuLten Att stå utanför är
inget alternativ Det finns många skäl för advokater att engagera sig i sociala medier, anser mediekonsulten Hans Kullin. Oavsett det egna engagemanget får advokaterna räkna med att diskuteras och bedömas i bloggosfären, på Facebook och på Twitter. J ag har hittills inte hittat någon bransch som inte borde vara med i sociala medier. Det enkla skälet är att alla företag har olika målgrupper som man behöver kommunicera med. De flesta av dem finns i sociala medier. Det säger medie och PRkonsulten Hans Kullin, med bakgrund som marknadskommunikationschef på en av de stora advokatbyråerna. Kullin var själv tidigt ute med att börja blogga, redan 2004. Och han använde också sina erfarenheter i rollen som marknadskommunikationschef på advokatfirman Linklaters där han började samma år. – Ganska snart började det komma upp olika företagsbloggar, där företag använde bloggen i sin kommunikation. Så vi skapade en Linklatersblogg någon gång under 2005, vilket var väldigt tidigt, berättar Hans Kullin. Bloggen var ett sätt för Linklaters att bli mer synlig för klienterna på den svenska marknaden, efter sammanslagningen med den anrika byrån Lagerlöf & Leman några år tidigare. Men bloggen vände sig också till studenter och andra tänkbara medarbetare på byrån i en tid när konkurrensen mellan advokatbyråerna om de duktiga juristerna börjat hårdna. – Vi försökte hitta en kanal där man kunde kommunicera lite ledigare och ge en bättre bild av vad som hände på Linklaters på dagarna helt enkelt, förklarar Hans Kullin. Så värst många besökare fick nu inte Linklaters blogg, uppger Hans Kullin, kanske mycket för att blogg ännu inte var ett » Storbyråerna satsar Fem av sju storbyråer finns på Facebook, och fyra av sju har Twitterkonton. De stora advokatbyråerna följer utvecklingen av de sociala medierna, men gör olika val av var de vill finnas med. Tidskriften Advokaten har ställt ett antal frågor om sociala medier till de tio största advokatbyråerna. Sju av dem svarade. Svaren visar att advokatbyråerna tänker ganska lika kring sociala medier, men väljer ändå att satsa på olika kanaler. 30 Advokaten Nr 2 • 2012