Advokaten 1
Fokus Sociala medier i den kanal där den uppstod.
och ditt företag inte själv finns på Twitter, hur ska du då kunna svara?” Hans Kullin snabbt, och ibland oförutsägbart, förvandlas till sändare. – När du går över till tvåvägskommunikation kan du få folk emot dig, som säger att det man skriver inte stämmer, eller kommer med följdfrågor. Det gör kommunikation i sociala medier till en process, säger Hans Kullin, och fortsätter: – Aktiviteten tar inte slut för att du trycker på sändknappen, för då kommer en massa reaktioner som du måste ta hand om. Och de reaktionerna behöver inte ens hamna på samma ställe som där du skickade ut det. Svaret på bloggen kan alltså dyka upp på Twitter, eller i en diskussion på forumet Flashback. Kommunikation via sociala medier kräver därför mycket mer lyhördhet och fortlöpande bevakning än informationsarbete gjort tidigare. Tvåvägskommunikationen kan vara mycket trevlig, när det kommer beröm och positiva reaktioner. Betydligt värre kan det kännas när ett initiativ, som ett arrangemang som utannonseras eller ett blogginlägg, sågas vid fotknölarna av någon eller några mottagare. – Visst finns det betydande risker. Å andra sidan finns de riskerna ändå på något sätt, eftersom alla andra har möjlighet att prata om dig, och kan göra det oavsett om du finns där. Så alternativet att stå utanför finns inte riktigt, säger Hans Kullin. – När det gäller krishantering ska man helst försöka hantera krisen i den kanal där den uppstod. Om du då får en kris på halsen på Twitter, och ditt företag inte själv finns på Twitter, hur ska du då kunna svara? frågar han retoriskt. diskussionen Finns Men vad ska advokater twittra om då? Mycket av deras arbete präglas ju av sekretess, och kan inte behandlas i bloggosfären eller på Twitter. Hans Kullin håller med om att tystnadsplikten ställer speciella krav på advokaterna. Men där skiljer sig egentligen inte att aktiviteten i sociala medier från annat informations och marknadsföringsarbete, påpekar han. – Det handlar ju om att vara lite kreativ och hitta andra saker som inte är kundrelaterade. Att prata om kunskap, utvecklingen av lagar eller domar som faller, exemplifierar Kullin. Rätt använda kan de sociala medierna vara ett kraftfullt redskap både i det vardagliga arbetet och den dag en advokatbyrå hamnat i den mediala hetluften. När det händer är det ofta en fördel att ha startat arbetet redan tidigare, menar Hans Kullin. – Du kan inte börja bygga ditt nätverk den dag du behöver det. Då är det en fördel om du redan börjat skapa relationer i sociala medier redan innan, säger han, men konstaterar också att i dagens snabba medieklimat kan det fungera att starta sitt Twitterkonto först den dag man verkligen behöver det, om bara intresset för frågan finns. För när människor engageras i ett ärende, då finns också diskussionen och åsikterna ute i de sociala medierna, oavsett om de som verkligen känner till ärendet på djupet själv är med och uttalar sig, sammanfattar Hans Kullin. – Det här är egentligen bara ett verktyg för att kommunicera det du vill, oavsett om det är att förändra en opinion eller att bara synas som en kunnig person eller ett kunnigt företag. Vill du påverka ett klientfall i en viss riktning, då ger de sociala medierna en chans att influera vad folk tycker och tänker. n Läs Mer Forsman, Malin: Internetpublicering och sociala medier, Norstedts juridik 2011 Datainspektionens faktablad om personuppgifter i sociala medier, Datainspektionens webbplats. E-delegationens riktlinjer för sociala medier (riktade till myndigheter, men här finns mycket att tänka på även för enskilda och företag), finns på E-delegationens webbplats. yttrandeFrihetsgrundLagen (ygL) Gäller för bloggar med utgivningsbevis eller journalistiskt ändamål. Man ansöker om utgivningsbevis hos Myndigheten för radio och tv. Ett krav är att innehållet på webbplatsen inte kan ändras av någon annan än redaktionen. I praktiken innebär det att kommentarer och inlägg måste granskas och godkännas före publicering på bloggen för att dessa ska falla in under den ansvarige utgivarens ansvar. Omodererade kommentarsfält måste dels hållas åtskiljda från det redaktionella innehållet och dels har den som postar en omodererad kommentar ansvar för innehållet själv. personuppgiFtsLagen (puL) Olika regler gäller för publicering av personuppgifter beroende på om uppgifterna är strukturerade eller ostrukturerade. Det vanligaste på exempelvis Facebook är förmodligen ostruktureAdvokaten Nr 2 • 2012 rade uppgifter, som namn i löpande text och bilder på besökare. Dessa ostrukturerade uppgifter är tillåtna att publicera, så länge de inte är kränkande. Innehavaren av en blogg eller Facebooksida ansvarar för alla personuppgifter som publiceras på sidan, även sådana som kommer i kommentarer. På Twitter ansvarar kontoinnehavaren endast för personuppgifter som man själv publicerat. arbetsrättsLiga, iMMateriaLrättsLiga, MarknadsrättsLiga och straFFrättsLiga regLer Gäller även i sociala medier. vägLedande regLer oM god advokatsed Advokaters verksamhet i sociala medier omfattas naturligtvis också av de advokatetiska reglerna. Law Society of England and Wales: Practice notes, social media (utgår naturligtvis från brittiska advokatregler, men här ges ändå en bra utgångspunkt för att reflektera över användandet av sociala medier och hur det går att förena med advokatetiken), finns på Law Societys webbplats. Mediekonsulten Hans Kullins blogg Sociala medier (http:// www.socialamedier.com/) Simon Sundéns blogg Joinsimon (http://www. joinsimon.se/) 33