Advokaten 1
Aktuellt hiLdary månadsmöte februari kläder och r
öst färgar hur ett budskap mottas – retorik är konsten att övertyga. det handlar inte bara om att ha rätt argument, utan också om hur man för fram sina argument. Det förklarade retorikkonsulten Ida Bjursten, som talade för en full hörsal på Advokatsamfundet, vid Hildarys februarimöte den 2 februari. Ida Bjursten gav åhörarna en rad konkreta tips om hur de kan planera inför och agera vid olika typer av möten och samtal. Hon förklarade att lyssnaren påverkas av en rad faktorer som inte bara handlar om tyngden i argumentationen, utan också om hur talaren ser ut och låter. taLarens utseende väcker till exempel alltid reaktioner och associationer hos lyssnaren, reaktioner som det kan vara bra att förutse och motbevisa för att nå fram, påpekade Ida Bjursten. För den som ser mycket ung ut kan det till exempel handla om att lyfta fram sin utbildning eller andra viktiga erfarenheter. Ida Bjursten lät också Hildarydeltagarna pröva på några praktiska övningar med tonfall och kroppsspråk, vilket väckte glada skratt bland juristerna. UB Rar nyhet från Norge I Advokatens norska systertidning Advokatbladet berättar den professionelle trollkarlen Bjørn David Fevåg, alias Davida, om en episod han upplevde när han hade anlitats för att underhålla vid den stora advokatfirman Hjorts julfest. Trollkarlen har ett nummer där han trollar fram levande duvor. När han trollar fram duva nummer 2, brukar han säga: – Ja, då blir den första duvan glad att få en käresta! 42 ida bJurstens FeM punkter att tänka pÅ För att övertyga: utseende Ditt utseende väcker snabbt känslor och associationer som färgar hur ditt budskap tas emot. Tänk efter vilka dessa känslor kan vara och försök snabbt motbevisa dem. kläder Klä dig medvetet. Det kan handla om att passa in, sticka ut eller visa vad du står för, men det ska alltid kännas bekvämt för dig. röst Med strategiska pauser, tempoväxlingar, tonfall och satsmelodi kan du lyfta fram det du vill. Rösten måste harmoniera med budskapet. Berättar du något roligt ska det höras, och tvärt om. Talarens utseende väcker till exempel alltid reaktioner och associationer hos lyssnaren berättade Ida Bjursten. kroppsspråk Se till att ha ögonkontakt med alla i sällskapet någon gång. Gesterna ska harmoniera med budskapet. budskap För att nå fram med ditt budskap behöver du snabbt väcka tre känslor hos lyssnarna: välvilja, nyfikenhet och trovärdighet. Och när han trollar fram den tredje duvan, är det ofta något barn i publiken som säger: – Då kan den vara barnet! Men den kommentaren fälldes icke på Advokatfirmaet Hjorts juletrefest. Däremot ropade en flicka på 5–6 år i publiken, när duva nummer 3 dök upp: – Den kan vara AU PAIREN! Att detta väckte en smula munterhet i församlingen är ingen överdrift, skriver trollkarlen. Advokaten Nr 2 • 2012 Au pair?