Chef & Karriär Min utmaning
Chef & Karriär Teknik & prylar
Chef & Karriär Jobbet - så funkar det
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Framtidens arbetsplats
Chef & Karriär Chef och medlem
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Utvecklingssamtal
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Lagarbete - Cirkus Cirkör
– Vi klarade oss och har till och med kunnat rekr
ytera under pandemin. Men vi har arbetat väldigt hårt, utan tillfredsställelsen att möta publiken. Nu är vi tillbaka, det var viktigt för hela scenkonstlivet att restriktionerna släpptes, säger hon. Utöver de administrativa saltomortaler som Cirkus Cirkör ställts inför med uppskjutna föreställningar har en stor del av det gångna året ägnats åt ett omfattande utvecklingsarbete. Det är inte första gången i organisationens 25-åriga historia som det sker, men Tilde Björfors, Cirkus Cirkörs grundare och kreativa ledare, beskriver det som en ”jätteresa” för att hitta sin identitet. – Det var viktigt att ta reda på var vi befinner oss och vart vi är på väg. I dag är vi en institution med ordning och reda, men hur rimmar det med att vi sysslar med en konstform som bygger på att överskrida och förflytta gränser, att göra det omöjliga möjligt? Kanske har vi tappat lite av vårt samhällsengagemang, säger hon men ändrar sig genast: – Nej, det är fel att säga att vi inte är samhällsengagerade, för det är vi, men vi kan inte bara slänga oss med våra ledord utan att vara förankrade i vad de betyder. Kvalitativ galenskap, Uppkäftigt engagemang och Solidarisk individualism är ledord som anstår ett cirkuskompani. Den övergripande visionen lyder: Vi ska förändra världen med nycirkus. – Vad betyder det för oss som arbetar här i dag? Vi behöver vara öppna med att vi är någon annanstans nu än för 25 år sedan, fortsätter Tilde Björfors. Den strategiska riktningen var något av det första Elin Norquist tog tag i som ny VD. Hon tycker att visionen och ledorden är fantastiska men att organisationen behöver bli mer konkret. – Har man sagt att man ska förändra världen med nycirkus, ja då blir det lätt att man säger ja till allt. I dag är vi en organisation som har förpliktelser till anställda och samarbetspartners, vi kan inte vara överallt, nu är vi på väg mot en högre grad av proaktivitet. Med risk för att vara lika tråkig som en inställd cirkusföreställning jobbar nu Elin Norquist för att införa tydliga beslutsprocesser och ett tydligt ramverk, även om hon betonar att arbetet sker med en gemensam, utforskande blick. Hon har arbetat i scenkonstvärlden hela sitt liv, både som producent, verksamhetsledare och som byråkrat på Kulturrådet och vet vad som krävs för att få ut så mycket som möjligt av varje enskild insats. En kreatör kan se ramar som bojor, men för Elin Norquist är de möjliggörare. – Innanför den stommen kan man ju vara hur kreativ och flexibel som helst. Och om varje enskild insats kostar oss så lite som möjligt organisatoriskt och ekonomiskt, då kan vi göra tre saker i stället. En byggsten i ramverket handlar om samspelet mellan medarbetarna på Cirkus Cirkör. Hur arbetar man tillsammans för att lära och samarbeta så bra som möjligt? Vilket personligt ansvar kan var och en ta? – All framgångsrik verksamhetsutveckling bottnar i personlig utveckling, säger Kristina Herngren, strateg och processledare och den som ser till att göra visioner och intentioner till konkreta aktiviteter. – Här arbetar många kreativa personer som går på eget brinn och så ska det självklart vara, samtidigt ska vi förflytta oss i en gemensam riktning. Jag brukar tänka att alla kommer från olika håll med sin personlighet, sin kreativitet, sina egenskaper och beteenden och så letar vi oss fram mot en gemensam horisont, säger hon. Alla kontorsrum har fönster ut mot träningshallen, där trapetsgruppen The Amazing Other just nu värmer upp på trampolinen. Elin Norquist följer deras rörelser med blicken. En av anledningarna till att hon sökte sig hit var för att hon i sin karriär drivit längre och längre bort från själva konsten. – Det här är perfekt, här är jag supernära verksamheten – konstnärerna, produktionerna, eleverna. Det är en väldigt slimmad organisation, den bygger på att alla måste bidra, för allt går så jäkla fort, säger hon. Den andra anledningen var att hon ville jobba med Tilde Björfors. Väl medveten om att det kan vara utmanande att jobba med någon som är grundare och så personligt förknippad med verksamheten. Elin Norquist beskriver det som stundtals svårnavigerat. – Det finns en komplexitet i att som ny leda en verksamhet med någon som så självklart har hela varumärket och historieskrivningen i kroppen. Men det är också väldigt inspirerande att se hur hon påverkar och får med sig människor, Tilde är så enormt driven av det hon gör. Vi är på väg att hitta samspelet och att använda varandras kapacitet på bästa sätt. – Min uppgift är att ha helikopterperspektivet. Det som är tydligt för mig är att jag inte är VD för Tilde Björfors, jag är VD för Cirkus Cirkör. ”DEN SLIMMADE ORGANISATIONEN BYGGER PÅ ATT ALLA MÅSTE BIDRA, NR 4 2021 CHEF & KARRIÄR /35 FÖR ALLT GÅR SÅ JÄKLA FORT”
Chef & Karriär Strategi
Chef & Karriär Min inspiration
Chef & Karriär Smartare chef
Chef & Karriär Här tänker jag inte på jobbet
Chef & Karriär Träning & hälsa
Chef & Karriär Berömda chefer