Sten Sten 4/2022 omslag
Sten Innehåll
Sten ledare: Hur blir vi mer attraktiva?
Sten Kort & gott: Sara Ekholm Ericsson ställer ut,
stark efterfrågan på natursten etc
Sten K-sten: Blå Hallen i Stockholms stadshus
Sten Intervju : Maja Bakken
Sten karavan får Stenpriset för Uppsalas nya gågat
a
Sten Projekt: Villa Borghamn
Sten Projekt: Enbacksparken
Sten Porträtt: Claes Hake, skulptör
Sten Stenkultur: Valvbroar
STENKULTUR VALVBROAR FOTO: INGVAR HANSSON (SKÅNEB
ILDER) Valvbro i Annelöv. Charmig gammal valvbro i Klingstorp. Trevalvsbro i Lyngby. Swilcan Bridge på S:t Andrews i Skottland. FOTO: GORDON HATTON/WIKI/CC har en särställning som landskap med stenvalvsbroar. – Det finns en historisk förklaring. År 1752 bestämde kung Adolf Fredrik att endast stenbroar skulle byggas i Sverige. Anledningen var bland annat att armén skulle kunna förflytta sig snabbt utan att stoppas av nedbrända träbroar. Skåne var strategiskt mycket viktigt. En stenvalvsbro som underhålls och används regelbundet kan hålla i flera hundra år, till och med tusentals. Det är naturens egna krafter som är brons främsta fiender, som rinnande vatten som urholkar fundament eller växtlighet som skjuter in i konstruktionen. Ingvar har stött på båda exemplen. – Det drabbar främst broar som har slutat att användas. Fotstenarna längst in i valvet undermineras och förlorar trycket, och ett träds rötter är som lång - samt arbetande domkrafter som kan spränga loss stenar. Det blir en dominoeffekt när det sker. i dag byggs i praktiken inga stenvalvsbroar längre, även om natursten ibland används som vacker beklädnadssten på betongbroar. – Man får gå tillbaka ungefär hundra år i historien för att hitta de senast byggda stenvalvsbroarna i Sverige, säger Ingvar. Göran Andersson är besiktningsman för stenarbeten i utemiljö. Han har bara haft ett enda ärende med en stenvalvsbro. – Man skulle bygga på ett räcke och arkitekten undrade hur det skulle fästas på bästa sätt. Efter en kort granskning av bron föreslog jag att den skulle fästas i betongen. Det visade sig att armén redan hade förstärkt bron för tunga transporter. Arkitekten hade missat den detaljen. men det finns alltid undantag. I år nominerades en nyanlagd stenvalvsbro till Stenpriset. Den 13 meter långa och 2,2 meter breda bron finns att beskåda på Bro Hof golfbana. Bron är till större delen tillverkad av sprängsten som har hämtats från arbetet med banan. Gångytorna är belagda med begagnad svensk smågatsten. Det är den fjärde stenbron som har byggts i anslutning till golfbanan. Trädgårdsanläggare Per Nevermann står bakom gestaltningen. – Förebilden är den klassiska Swilcan Bridge på golfbanan S:t Andrews i Skottland, säger han. Nio meter långa Swilcan är 700 år gammal och användes ursprungligen av skotska herdar för att transportera boskap. I dag är bron synonym med golf banan och en turistattraktion. Golf spelare från hela världen kommer till banan för att låta sig fotograferas vid Swilcan, på samma sätt som sportens stora stjärnor brukar posera vid bron. När Jonas Lindgren, vd på Bro Hof, förra året intervjuades av Golfbranschen motiverade han beslutet att bygga stenbroarna med både tradition och estetik. – Man måste inte ha en stenbro för en miljon – men det höjer upplevelsen. Inte golfupplevelsen, kanske, men den andliga upplevelsen. Estetiskt är det viktigt att använda gammalt, traditionellt hantverk för att bygga självbärande broar, sade han. De kilformade stenar som håller upp valven i den nominerade bron på Bro Hof är 50 centimeter höga, 36 centimeter i botten och 39 i toppen för att åstadkomma valvet i bågens radie. Bron håller för betydligt större tryck än från en golfbil. – Den håller för en pansarvagn, lovar Per Nevermann. n FAKTA Tekniken bakom valvbroarna • Tekniken utgår från ett starkt stöd i bro fästena. Stenarna staplas därefter i en cirkelformad form i trä mellan brofästena, från sidorna in mot bågens högsta punkt. • När den så kallade hjässtenen har kilats fast i toppen plockas formen bort. Då tar gravitationen över och stenarna pressas nedåt av sin tyngd. Friktionen kilar fast dem allt hårdare mot varandra i en båge. När kraften från stenarna pressas ut mot sidorna och brofästena står bron stadigt. 35
Sten Stenskolan kapitel 3: förädling och bearbetni
ng
Sten Juridik. Ekonomisk säkerhet för täktverksamhe
t
Sten Sociala medier: över 1000 följare på Instagra
m
Sten Krönikan: Kasta ett öga uppåt väggarna
Sten Marknaden: Annonser