Campus 1
samhälle från a till b med elscooter Sparkcykel,
elscooter eller elsparkcykel – det finns många namn på dessa nya små fordon som står utspridda runt om i Örebro. Men hur används dem och vad tycker egentligen örebroarna om det? När Campus ger sig ut på stan för att söka svar är det många Örebroare som tycker att elsparkcyklarna är något utav det bästa som har hänt. Det är enkelt och smidigt att ta sig till olika delar av stan. Men det finns också de som tycker att det är en fara, för dyrt och att de enbart är i vägen. Men hur dyrt är det egentligen? Får vem som helst åka och vad är riskerna? I Örebro finns hittills tre företag som hyr ut elscootrar – Qick, Voi och Tier. När vi tar oss en titt runt om i Örebro kan man se dessa elsparkcyklar lite varstans. En del står fint uppställda på trottoarer eller i cykelställ medan andra kan ses slängda längs vägkanter. Det finns inga specifika platser för elsparkcyklarna att stå på men på kommunens hemsida hänvisar de till att man ska ställa dem i ett cykelställ så att de inte är i vägen för cyklister, barnvagnar, äldre och rörelsehindrade. För att hålla ordning och se till så att elscootrarna hålls servade och hela har scooterföretagen anställt personer som åker runt och plockar upp elscootrar när de har hamnat på ställen de inte ska vara på. De ser till att batterierna laddas och att de sedan placeras ut igen på ställen där de kan tänkas behövas. De som jobbar med detta kallas för ‘hunters’. Deras lön baseras ofta på hur många scootrar de tar hand om och laddar upp. Örebrobaserade företaget Qick har ett kontor med lager dit sparkcyklarna förs för reparationer och laddning. Alla scooterföretagen rekommenderar hjälm under färden men trots det är det få åkare som använder det. Idag finns ingen lag om att du måste ha hjälm men visst vore det bra om fler använde det frivilligt. Det har hänt olyckor där personer skadat sig, i vissa fall ganska illa. Så sent som 2019 fick Sverige sitt första dödsfall då en 26-årig man på elscooter kolliderade med en bil. Olyckan ska ha skett i en nedförsbacke vilket är en situation när det är lättare för en scooter att komma upp i hög hastighet. Enligt en artikel i Dagens Nyheter hamnar minst en person om dagen på akuten i Stockholm. I några länder har man valt att förbjuda åkande på trottoarer (bland annat Storbritannien) men det är svårt att hålla efter den regeln då många bara struntar i det. Problemet är inte alltid elscootrarna i sig. Berusning, stress, missförstånd mellan trafikanter, ja det finns många olika aspekter. Det gäller att tänka efter en extra gång innan du ställer dig på en sparkcykel så att du tar dig fram säkert, både för din egen skull och dina medtrafikanters. Milad Mahmoudyan är styrelseledamot i Qick Mobility AB och när vi ringer upp honom berättar han att de är ett lokalt företag med ett bra samarbete med kommunen. De jobbar aktivt framåt och expanderar snabbt. Hans bild är att det överlag fungerar bra med elscootrarna i Örebro och att de är nyttiga för Örebroarna. Han är dock medveten om att det sker en del olyckor där åkare skadar sig men lyfter också fram ett annat problem. – Det vandaliseras en del med sparkcyklarna och det är så tråkigt att se, när de finns där för att vara till hjälp för folk, förklarar han. Han berättar vidare att de har en livechatt i Qick-appen där du kan få hjälp direkt om du har frågor, vill anmäla någon skada på en sparkcykel eller om det finns elsparkcyklar som står i vägen någonstans. – Vi vill finnas tillgängliga så mycket vi kan för människor som behöver hjälp eller har tankar och frågor om sparkcyklarna. Artikeln fortsätter på sidan 16 14 CAMPUS