Campus 1
samhälle En annan aspekt kring elsparkcyklarna är
miljön. I en undersökning från 2019 från North Carolina State University har de räknat ut att en elsparkcykel ger upphov till ett utsläpp på 125 gram koldioxid per kilometer, vilket är hälften av vad en normalstor bil släpper ut. Samtidigt är många utav dagens undersökningar kring scooteråkande inte helt relevanta då inte tillräckligt många personer har intervjuats i dem. Det man kan se är dock att det finns en del människor som faktiskt valt att ersätta sina bilresor och ta en scooter istället. En annan grupp är de som tar en sparkcykel till eller från kollektivtrafiken. Det råder i alla fall inget tvivel om att dessa sparkcyklar hunnit bli en del i vårt växande samhälle. Nu under coronatiderna är det många som väljer att ta en elscooter istället för att sätta sig i kollektivtrafiken för att undvika trängsel. Så här tycker Örebroare om elsparkcyklarna Arvin, 32 år – Jag tycker det är bra, jag ser att det är många som använder dessa. Jag själv väljer att promenera, det är skönare och man slipper både betala och tänka på vart de ska stå, men jag ser inga större problem med dem. Johannes, 27 år – Nja, egentligen cyklar jag men det går bra att hyra en scooter de gånger jag inte har min cykel. Jag tycker att de är lite dyra. I alla fall startavgiften, sedan är det okej. Jag har inte varit med om någon olycka, eller sett någon. Det är en bra hastighet på dem och de är även smidiga att använda. Josephine Qick Mobility uppger att de jobbar med ett stort engagemang för miljön och i två andra städer är de redan helt fossilfria, bland annat beroende på att de valt elbilar som färdmedel när de behöver plocka in sina elsparkcyklar. Nu jobbar de på att byta ut sina bilar till elbilar även här i Örebro. Till sist då Milad, när är det dags för Qick att plocka in elsparkcyklarna inför vintern? – Det beror helt på vädret. Blir det en mild vinter med nästan ingen, eller lite, snö så får de stå kvar. Men blir det kraftigare vintrar med snö och is så tas de in på lagret tills det går att åka igen – och det är såklart för att minska riskerna för olyckor. Så hyr din elscooter och njut av vackra Örebro nu under hösten, men åk med ansvar och parkera dem vid närmaste cykelställ. text: nicole carlsson foto: ann-sofie garcia Så här fungerar Qick För att använda en elscooter måste man ladda ner deras app Qick Scooters. Den är enkel och smidig att använda. Det första du ser när du går in i appen är en karta över var du själv befinner dig samt var närmaste elscooter finns att hämta. Du ser även hela området du kan åka inom som markeras med röda linjer på kartan. När du sedan har valt din elscooter så scannar du QR-koden som sitter på styret, följer anvisningarna i telefonen och sedan är det bara att tuta och köra. Efter åkturen parkerar du elscooter och avslutar turen i appen. Men var försiktig, det finns vissa saker 16 CAMPUS att ta hänsyn till. I appen listar företaget de regler som finns att förhålla sig till. Reglerna är ganska lika mellan de olika företagen. Här några av de som Qick har i korthet: • Du behöver vara 18 år. • Använd hjälm. • Skjutsa inte kompisar. Risken är stor ni skadar er och en scooter klarar max 100kg. • Kartan har olika färgade zoner. Röd zon: Ej parkering. Grön zon: Här får du köra och parkera. Lila zon: Maxhastighet 6 km/h. • Parkera helst i cykelställ. Rekommenderade cykelställ är markerade i appen med ett ‘P’. • Du är inte försäkrad via Qick när du åker. Sker en trafikskada eller annan skada så behöver du kolla med ditt eget försäkringsbolag vad som gäller. Jag har aldrig åkt på en scooter, inte ens en sån där man sparkar själv, men det ser häftigt ut och jag skulle kunna tänka mig att prova. Det känns lite läskigt men om man bara tar det försiktigt går det nog bra. Jag bor i Kumla och där finns det inga sådana scootrar. Carl, 22 år Jag tycker de är bra. Lite svårt med parkeringen, många blir parkerade precis där de går av och det kan bli svårt med framkomligheten för andra. Jag jobbar som personlig assistent och kan i mitt arbete ibland se att det försvårar lite när de kommer farandes på gångbanor eller när de ligger slängda mitt i vägen. Sen så finns det även lite risker när de används av berusade människor, men i övrigt så är det bra att de finns. Nour, 34 år Det är bra att de finns men det skulle behöva vara striktare över vart de får stå. Jag bor mitt i stan och kommer hem sent från jobbet. Jag får ofta gå och plocka bort sparkcyklar från min parkering. Det låter ju gnälligt men efter ett tag blir det lite jobbigt. Jag har åkt några gånger. Det är kul, enkelt och smidigt men jag förstår att det händer en del olyckor. En del kör som galningar.