Campus 1
studentnyheter har du skrivit årets kooperativa u
ppsats? I våras utlystes det nyinstiftade priset Årets kooperativa insats av organisationen Svensk kooperation. Syftet var att uppmärksamma och bjuda in fler studenter att fördjupa sig inom de kooperativa och ömsesidiga företagsformerna. Nomineringstiden pågår fortfarande med den 15 september som sista datum. Bakgrunden till detta är att det finns en stor okunskap i Sverige idag om den kooperativa och ömsesidiga företagsformen. Idag har de 100 största kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige tillsammans 100 000 anställda och en omsättning på närmare 500 miljarder kronor. Varje år startas också 400 nya kooperativa företag över hela landet, inom många olika branscher. – Den kooperativa sektorn är en betydande del av det svenska näringslivet, men tyvärr missar utbildningsväsendet ofta helt den kooperativa företagsformen. Det är olyckligt då kooperativt företagande och de kooperativa idéerna verkligen ligger i tiden. Genom att instifta ett pris till årets kooperativa uppsats vill vi ge studenter på högskolor och universitet en möjlighet att upptäcka och bidra till ökad kunskap om kooperation, säger Anna Karin Hatt som är ordförande för Svensk kooperation. För att en uppsats ska möta kriterierna ska den ingå i examen vid en svensk högskola eller universitet, vara skrivna på kandidat-, magister- eller masternivå och omfatta minst 15 högskolepoäng. Kooperation som forskningsområde är brett och kan innefatta många olika intressanta forskningsfrågor och perspektiv, exempelvis företagsekonomi, juridik, nationalekonomi, sociologi, samhällsvetenskap, kommunikation och internationella utvecklingsfrågor. Uppsatserna ska vara godkända under perioden 1 september 2020 - 31 augusti 2021. Nominering kan göras av uppsatsförfattaren själv eller någon annan men nomineringen behöver vara inne senaste den 15 september. Förutom äran tilldelas vinnaren 25 000 kronor. All relevant information om priset och nomineringar hittar du på Svenskkooperation.se/uppsatstavling/. text: thomas helsing foto: johanna norin sls agerar för att minska utbildningsskuld inom läkares st Svenska Läkaresällskapets (SLS) undersökningar bland SLS-föreningar visar att pandemin har påverkat läkares vidareutbildning och resulterat i en utbildningsskuld, vilket ökar trycket på digitalisering av ST-kurser. För att hantera utbildningsskulden arrangerar SLS nu utbildning som stöd till de föreningar som planerar att digitalisera delar eller hela ST-kurser. SLS har under våren 2021 genomfört en fördjupad behovsinventering i några av SLS föreningar med uppföljande intervjuer för att få en bättre bild av hur stort problemet är med uppskjutna ST-kurser på grund av pandemin. Behovsinventeringen har lett till att SLS arrangerar utbildning för ST-kursgivare. – Våra undersökningar visar att flera föreningar fått ställa in eller skjuta på de kurser som behövs för att nå målen i specialiseringstjänstgöringen, vilket kan påverka tiden för enskilda ST-läkare att få ut sina specialistkompetensbevis, säger Hans Hjelmqvist, ordförande i SLS delegation för utbildning. SLS föreningar har uttryckt ett stort behov av att digitalisera ST-kurser om utbildningsskulden ska kunna hanteras. Men det räcker inte, vi efterlyser även en dialog med staten och regionerna för att hantera det uppdämda utbildningsbehovet. För att öka kunskapen om hur man digitaliserar en ST-kurs arrangerar SLS en utbildning, riktat till SLS föreningar, för att fler kursgivare ska kunna hålla digitala kurser. Tanken är att man ska få praktiska tips och råd på hur hela eller delar av en kurs kan läggas om till ett digitalt format och hur man kan skapa samma engagemang och delaktighet som i det fysiska rummet. Det handlar dels om olika hjälpmedel för att skapa en engagerande lärandemiljö, råd och stöd för att spela in filmer samt råd och stöd för hur man kan utforma förberedande moment. text: thomas helsing 019-18 52 60 www.rsmobler.se 4 CAMPUS Sängkampanjer 180x200 Gavel fr. 1990:fr. 6900: