Kreativa Europa i fokus 1
NYA STÖD Christina Tönnesen (foto: FilmCentrum),
Anusha Caroline Andersson (foto: Nina Varumo) och Daniel Urey. tioner där vi tar fram ett utbildningspaket. Vi kommer att genomföra drygt 60 workshops och arbeta främst i Grekland och Sverige. Vad hoppas ni uppnå? ACA: Det viktigaste är att stärka individer i ett nu där de är väldigt utsatta. Det behövs också sysselsättning för barn och unga i flyktingläger. Vi hoppas även nå ut med berättelserna till allmänheten – det handlar om barn och unga på flykt och deras röster har rätt att bli hörda. Vi är medvetna om att vi har ett stort etiskt ansvar för det som kommer ut ur projektet. Det handlar om historier som det inte går att ducka för och livsöden som inte osynligt ska passera förbi. STORYTELLING WITHOUT BORDERS Medverkande organisationer: FilmCentrum, AddArt (Grekland), Historieberättarna, Lighthouse Relief, RåFILM, Team Humanity (Danmark), Vi gör vad vi kan. Beviljat stöd: 200 000 euro Projektet Shared History leds av Färgfabriken i Stockholm i samarbete med partners i Riga och Gdansk, som Färgfabriken sedan flera år arbetat med inom projektet Baltic Dimensions. Daniel Urey är processledare. Vad var upprinnelsen till ert projekt? Idén om att skapa ett historiskt medvetande som är mer inkluderande! Detta växte fram i nära dialog med forskaren Johan Hegardt från Södertörns högskola. Vi diskuterade hur man i Sydafrika arbetat för att få både förövare och offer att mötas i minnen av det historiska traumat från apartheid, och hur samhällena i Baltikum än idag är splittrade genom sina så kallade ”competitive memories”. Där saknas det rum för gemensam historia, minne och representation för människor som bor på samma plats. Sedan lyfte vi blicken till Sverige, och det nya Sverige som nu formar sig efter 2015 då vi tog emot 163 000 personer, varav många från Syrien. Vi ställde oss frågan om det inte är så att Sverige idag delar minnen och en framtida historia med Syrien, och Syrien med Sverige. Och hur kan vi då göra så att våra olika historiska berättelser möter varandra och bildar en ny och gemensam berättelse? Vad ska ni göra konkret? Vi kommer att välja ut inhemska konstnärer från Sverige, Polen och Lettland och konstnärer som nyligen har kommit hit, och som får börja arbeta tillsammans två och två. Projektet ska mynna ut i utställningar i Stockholm, Riga och Gdansk under senvåren 2018. Vi kommer också att inkludera allmänheten längs vägen. Projektet rör sig på många nivåer: i Europa, Östersjöområdet, nationellt, lokalt och i kultursektorn. Länderna i detta projekt har också väldigt olika förhållningssätt till det mångkulturella samhället, vilket i sig blir en utmaning att både förstå och gestalta. Vad hoppas du att projektet leder till? Att vi vågar formulera vår europeiska vardag bortom ”vi” och ”dem”, att vi påminner oss själva om kulturens roll som förutsättning för dialog i Europa och att vi öppnar upp kultursektorn. Den svenska kulturvärlden är svår att komma in i och det här är en metod för att gå utanför de vanliga nätverken och få nya, för de nyanlända är ju i sin tur personer med egna nätverk som vi också kan få tillgång till. En ömsesidig integration alltså, och en ömsesidighet där vi samskapar och ser vad som blir vårt gemensamma minne och framtid. SHARED HISTORY Huvudpartner: Färgfabriken, Latvian Centre for Contemporary Art (Lettland), The Baltic Sea Cultural Centre (Polen). Från Färgfabriken leds projektet av Karin Englund, projektledare, och Daniel Urey, processledare. Beviljat stöd: 174 312 euro OM STÖDET • Kreativa Europas Stöd till integration av flyktingar utlystes vid ett tillfälle under 2016. Syftet var att stödja kulturella och audiovisuella projekt som bidrar till att underlätta integration, ökar ömsesidig förståelse och främjar interkulturell och interreligiös dialog, tolerans och respekt för andra kulturer. • För att få stöd krävdes medverkan av minst tre organisationer i två olika länder. Även till exempel humanitära organisationer kunde delta. • 274 ansökningar från 1 124 organisationer kom in. På grund av det stora intresset utökades stödets budget till ca 2,3 miljoner euro. • I de 12 projekt som beviljades stöd deltar 62 organisationer från 20 länder. Italien och Sverige är de bäst representerade länderna. Tre ytterligare svenska organisationer medverkar i projekt som leds av organisationer från andra länder: • Malmö stad i A Million Stories (Danmark) • Shoot & Post AB i FUTURE − Fostering The integration of Unaccompanied Refugee minors (Italien) • Statens museer för världskultur i Re-build Refuge Europe (Storbritannien) 5