Kreativa Europa i fokus 1
Samtal på Littfest i Umeå. Foto: Henke Olofsson.
Nätverk och plattformar – en väg ut i Europa Den allra största delen av stöden inom Kreativa Europa går till projekt där parter i flera olika europeiska länder samarbetar. Men för att genomföra sådana krävs internationella kontakter. Att delta i europeiska nätverk eller plattformar kan vara ett sätt att få sådana, och kan även ge mycket annat. Alfons Karabuda är kompositör och ordförande för SKAP (Sveriges kompositörer och textförfattare), och sedan 2007 ordförande för det europeiska nätverket ECSA (European Composer and Songwriter Alliance) som representerar 50 medlemsorganisationer och mer än 30 000 professionella kompositörer från 25 länder. – För oss kompositörer har det blivit allt viktigare att kunna påverka i EU för att vara med där besluten fattas. Våra förlag och distributörer har länge agerat globalt, och på grund av det har de haft en kollektiv styrka. I och med att upphovspersonerna nu också enats med en röst så har vi fått en stor kraft, säger han. Tillsammans med bland andra dramatiker, författare och regissörer har de bildat en europeisk ”Authors’ Group” där de driver gemensamma frågor. Och enligt Alfons Karabuda har det gett goda resultat, något han menar bland annat syns i att en person som EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker nu talar om kreatörerna som ”våra kronjuveler” och kulturen som en viktig marknad för Europa. Två stora frågor på 6 ECSA:s agenda just nu är EU:s nya upphovsrättsregler och att få medlemsländernas offentliga bidragsgivare att ta jämställdhets- och mångfaldaspekter i beaktande när de fördelar stöd. Nätverket arrangerar också kulturevenemang och de går hand i hand med påverkansarbetet, säger Alfons Karabuda. – Om vi inte har några rättigheter har vi heller inte möjlighet att professionellt fortsätta skapa. Och om vi bara lobbar är vi inte upphovspersoner. Ofta sker de två sakerna dessutom samtidigt genom att vi till exempel ordnar ett möte i samband med ett evenemang. En annan typ av internationella samarbeten som får stöd av Kreativa Europa är så kallade plattformar, där arrangörer och organisationer inom ett visst konstområde samarbetar för att öka rörligheten över gränserna för både verk och konstnärer. Den internationella litteraturfestivalen Littfest i Umeå är en del av Versopolis, en plattform som arbetar för att ge europeisk poesi större spridning. 14 festivaler i bland annat Litauen, Makedonien, Frankrike och Österrike är med i Versopolis och tillsammans tar de fram ett urval av poeter från sina länder som sedan kan bjudas in av de olika festivalerna. Just den omvärldsbevakningen, kunskapen och kontakterna, är det viktigaste med att vara med i plattformen, säger Erik Jonsson, en av Littfests arrangörer. – När man arbetar med en litteraturfestival och är ganska ensam om det så öppnar sig ju en helt ny värld när man plötsligt sitter med 14 andra kollegor. Vi frågar hur de gör och samlar in