Kreativa Europa i fokus 1
PÅ GÅNG TONI ERDMANN – EUROPEISK FILMFAVORIT Den
tyska publik- och kritikersuccén Min pappa Toni Erdmann av Maren Ade blev den stora vinnaren vid den 29:e upplagan av European Film Awards – filmen vann priserna för bästa europeiska film, bästa regissör, bästa manusförfattare samt bästa kvinnliga och manliga skådespelare. Galan hölls i Wroclaw i december och genomförs med stöd från Kreativa Europa. Ett par veckor tidigare vann Min pappa Toni Erdmann även Europaparlamentets LUX-pris, som syftar till att ge europeisk film större spridning och till att uppmuntra debatt om aktuella politiska och sociala frågor. utbildningar och informationskampanjer över hela Europa. Frågan om kulturarv är också central i den strategi för kultur i internationella relationer som kommissionen lagt fram (se s. 3), till exempel när gäller förstörelse av kulturarv och illegal handel med föremål. NYTT PÅ KURSOMRÅDET Tyska Erich Pommer Institut har börjat med onlineversioner av sina kurser, då filmproducenters ofta oregelbundna scheman gör det svårt att delta vid enstaka fasta kurstillfällen. Efter en onlinekurs om samproduktion förra året har man nu, med stöd från MEDIA-programmet, tagit fram en utbildning om rättigheter – ”Clearing Rights for Film and TV”. Kursen består av videoföreläsningar med experter från bland andra Zentropa, NBC Universal och HBO och täcker ämnen som copyrightfrågor och musikrättigheter. Mer information finns på www.e-training.media Delprogrammet MEDIA inom Kreativa Europa stödjer en rad olika fortbildningar på europeisk nivå för professionellt verksamma inom film och interaktiva medier. Via www.kreativaeuropa.eu finns listor och kontaktuppgifter. För många av kurserna går det att söka stöd för att kunna delta. Min pappa Toni Erdmann. Foto: TriArt Film. SE EUROPEAN FILM FORUM Aktuella frågor om filmpolitik och den audiovisuella branschen står på agendan för kommissionens seminarier European Film Forum, som arrangeras på olika festivaler och platser under året. I Bryssel i december hölls det största evenemanget hittills, i samband med MEDIA-programmets 25-årsjubileum. Ett 40-tal branschexperter och kommissionärerna Andrus Ansip och Günther Oettinger medverkade och alla samtal kan ses i efterhand via kanalen Digital Single Market på YouTube. 2018 – ETT ÅR FÖR KULTURARV EU-kommissionen har föreslagit att utse 2018 till ett kulturarvsår. Bakgrunden är hoten mot kulturarv i konfliktområden och den vikt man menar att kulturarvet har för Europas identitet. Ett annat syfte är att visa den sociala och ekonomiska betydelse kulturarvssektorn inom EU har – enligt rapporten ”Cultural Heritage Counts for Europe” arbetar omkring 300 000 personer inom sektorn och den skapar i sin tur indirekt nästan 8 miljoner arbetstillfällen. Tanken med året är att belysa vad EU kan göra för att främja bevarande, digitalisering, infrastruktur, forskning och kompetensutveckling på området, och att anordna evenemang, 8 Watermusic, ett evenemang under kulturhuvudstadsåret i Aarhus. Foto: Aarhus 2017. AARHUS OCH PAFOS KULTURHUVUDSTÄDER 2017 Satsningen på europeiska kulturhuvudstäder har pågått i mer än 30 år och hittills har mer än 50 städer deltagit. Under 2017 är Aarhus i Danmark och Pafos på Cypern kulturhuvudstäder. Pafos har temat ”Linking Continents, Bridging Cultures” och vill bland annat lyfta fram hur kultur och kreativitet kan bidra till en stads hållbara utveckling och tillväxt. Aarhus genomför Music moves Europe. HUR SKA MUSIK STÖDJAS I FRAMTIDEN? Mot bakgrund av de senaste årens snabba teknikförändringar inledde EU-kommissionen 2016 ett arbete med att se över hur EU bäst kan stödja musiksektorn i framtiden. Syftet är att se över hur en möjlig ny strategi och nya stödformer skulle kunna se ut, och vad som behövs för att komplettera det som redan görs inom olika EU-program. En dialog har startat med representanter för olika delar av musikbranschen och i juni 2016 hölls konferensen ”Music Moves Europe” vid musikmässan MIDEM i Cannes där frågor som spridning av europeiska verk, digitalisering, innovation och fortbildning diskuterades. Kommissionen har också haft dialogmöten och seminarier med musiksektorn i samband med MaMA mer än 350 programpunkter på temat ”Let’s Rethink”. Kulturhuvudstadssatsningen ingår idag i delprogrammet Kultur inom Kreativa Europa och städerna som utses ska ha ett program som bygger på kulturellt samarbete i Europa, engagerar de lokala invånarna, ökar det internationella intresset för området och bidrar till mål som ökad ömsesidig förståelse mellan människor i Europa. Två svenska städer har hittills varit kulturhuvudstäder: Stockholm 1998 och Umeå 2014. Mer information om Aarhus och Paphos program finns på www.aarhus2017.dk och www.pafos2017.eu Festival i Paris och Eurosonic Noorderslag i Groningen. Arbetet fortsätter 2017. Rapporten The AB Music Working Group Report kan laddas ner via EU-kommissionens webbplats. MALTA NYTT ORDFÖRANDELAND Våren 2017 tar Malta över från Slovakien som ordförande för EU:s ministerråd, vilket innebär att de leder och organiserar arbetet i ministerrådet, samt sköter kontakterna med andra EU-institutioner som EU-kommissionen och Europaparlamentet. Ordförandeskapet roterar halvårsvis mellan medlemsländer och efter Malta följer Estland från och med juli 2017.