Marknad Öresund 1
CRAFTED HOTELS & H22 WORLDHOTELS CRAFTED COLLECTI
ON SATSAR STORT FOTO: CREATIVE COMMON Sedan den globala lanseringen av hotellkedjan WordHotels varumärke Crafted Collection förra året, är det nu dags att expandera på den skandinaviska marknaden. WorldHotels Crafted Collection är en ny generation av lifestyle-hotell för gästen som älskar kreativitet och som söker upplevelser utöver det vanliga. Oavsett coolt, urbant, stiligt eller chict är den gemensamma nämnaren för Crafted Collection-hotellen att ett koncept, tema eller en historia ligger till grund för hotellets idé. Här möts man av genomtänkta inslag i både helhet och detalj, i form av bland annat vacker arkitektur, spännande modern design, historia och konst. Ett av hotellen som redan har varit med Crafted Collection under en tid är The Vault Hotel i Helsingborg. På hotellet, som vilar på ett stort bankvalv, 20 Öresund hittar man det vackra, det pampiga och det spännande med hela bankhistorien som omger hotellet och som skapar en kittlande atmosfär till såväl rummen som till besöket. -När nu WorldHotels kraftsamlar för att skapa en kollektion av boutique- och lifestylehotel med högklassig profil av unika platser, design och lokala storys, känner vi att The Vault Hotel passar väl in. Vi är säkra på att det kommer generera både synergier och nya samarbeten mellan hotellen som har liknande beskrivning och ambition i hela Skandinavien”, säger Kjell Jakobsson, ägare av RoomRepublic gruppen och The Vault Hotel Helsingborg. Ytterligare hotell som ingår i Crafted Collection är bland andra NOFO Hotel, Hotel Frantz, Hotel Ruth och Hotel Kung Carl, alla med något unikt som väcker gästernas sinnen. Även The Winery Hotel, som utmärker sig med sin unika egna vinproduktion, blir en del av varumärket och där hantverket ligger till grund för hotellets koncept. ® HAVOTEKET TAR OSS NÄRMARE HAVET UNDER H22 FOTO: PRESSBILD Vill du komma lite närmare det som finns under havsytan? Kom och titta, känn och upptäck det stadsnära livet i Öresund på Havoteket under H22 City Expo. På Havoteket kommer både barn och vuxna lära känna vår närmaste och livsviktigaste granne – havet. Där suddas gränsen mellan land och hav och låter staden fortsätta ner under havsytan. Besökaren kommer att kunna uppleva livet under ytan med alla sinnen. Möta och klappa djur i vårt klappakvarium, ta en undervattensselfie eller lära dig mer om vårt arbete med att skapa en marin park mitt i staden. – Vi vill väcka nyfikenhet och öka kunskapen om havets betydelse för helsingborgare och alla som besöker H22 City Expo. Havoteket är en del av vårt projekt att skapa en marin park mitt i staden. I anslutning till platsen i Oceanhamnen anlägger staden nu ett rev vilket kommer stärka konceptet och visa på att vi går från ord till handling, säger Henrik Frindberg, miljödirektör i Helsingborgs stad. Havoteket kommer att sättas upp i Oceanhamnen för att skapa en besökspaviljong under H22 City Expo, med upplevelser och pedagogik som lyfter fram marina värden kopplat till vårt ansvar att bo och verka vid havet. Paviljongen är en prototyp som utvärderar behov och möjligheter att skapa ett permanent Havotek i Helsingborg, som ska fortsätta att skapa engagemang och sprida kunskap om våra hav och marina hållbarhetsfrågor. – Havoteket kommer att lyfta upp livet i havet och ge besökarna möjlighet att komma nära genom ett klappakvarium. Det är ett spännande projekt där staden samarbetar med näringslivet för att skapa kunskap kring något så viktigt som livet i havet, säger Martin Hadmyr, Stadsträdgårdsmästare och H22-arkitekt. ®