Marknad Öresund 1
UPPSNAPPAT DET BÄSTA MED BURLÖV FOTO: PRESSBILD D
et står mycket intressant att läsa i resultaten från medborgarundersökningen 2021. Till exempel att 89 % av Burlövsborna tycker att kommunen är en mycket eller ganska bra plats att bo på. Områdena där Burlöv utmärker sig med högre resultat än genomsnittet för hela riket är kommunikationer, klimat- och miljöarbete samt bemötande, information och delaktighet. – Det är glädjande att vi ligger bra till inom dessa områden och vi arbetar hela tiden för att bli ännu bättre. Det händer mycket spännande framöver i vår kommun och vi ser att utvecklingen går åt rätt håll, kommenterar kommundirektör Fredrik Löfqvist undersökningen. Burlövsborna tycker att resor och kommunikationer fungerar väldigt bra, alla parametrar är bättre än riksgenomsnittet. Den geografiska närheten får pluspoäng när det gäller att kunna ha ett arbete eller studier inom rimligt avstånd från där man bor. I kategorin klimat- och miljöarbete är Burlövsborna nöjda med följande: • utbudet av platser för förpackningsåtervinning. • att kunna återvinna avfall utan att behöva transportera det med bil. • med kommunens arbete för att minska miljö- och klimatpåverkan i sina egna verksamheter • med kommunens information om vad man själv kan göra för att minska sin miljö- och klimatpåverkan. Med siffror som är en bra bit över riksgenomsnittet visar att Burlövsborna också är väldigt nöjda med bemötande, information och inflytande. Till exempel: • med möjligheterna att påverka de kommunala verksamheterna (genom brukarråd, föräldraråd med mera) • med möjligheten att påverka innehållet i politiska beslut • med möjligheterna att aktivt delta i arbetet med utvecklingen av kommunen (genom till exempel medborgardialoger och samråd). • att kommunen informerar väldigt bra vid större förändringar som stadsplanering och byggnationer. • att Burlövsborna har större möjlighet till insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter. Det finns även områden där Burlöv ligger sämre än genomsnittet för riket som till exempel trygghet. Inom trygghetsområdet pågår det satsningar för att förbättra den upplevda tryggheten. Bland annat finns här anställda trygghetsvärdar sedan några år tillbaka, en samverkansöverenskommelse mellan kommunen och Polismyndighetens lokalpolisområde Kävlinge och det satsas även inom näringslivsområdet på trygghetsskapande åtgärder med trygghetsnätverk. ® SVENSKARNA RENOVERAR FÖR 94 MILJARDER PER ÅR FOTO: PRESSBILD I en nyligen genomförd undersökning, på uppdrag av Renomate, visar det sig att strax över 20 procent av landets bostadsägare lagt i snitt 285 000 kronor på att renovera under de senaste två åren. Undersökningen visar också att nästan 75% av alla som renoverar missar antingen sin budget eller sin tidsplan. - Undersökningen speglar tyvärr verkligheten vi möter hos nya kunder, där många har erfarenhet av eller rädslor för renoveringar, där budgetar spräcks och drar ut på tiden. Lösningen handlar egentligen om planering och förarbete, men som många inte riktigt vet processen för, säger Anna Wennerstein, en av grundarna till renoveringstjänsten Renomate. Undersökningen visar att drivkrafterna för att renovera är sprunget utifrån positiva anledningar, och 50% menar att det är just känslan över att ”förnya och förbättra känslan med sitt boende” som är den mest drivande faktorn till att starta en renovering. Men samtidigt visar undersökningen att det är just brist i planering (38%), ändringar under renoveringens gång (32%) samt oförutsedda överraskningar under byggnationen (32%) som gör att varken budget eller tidslinje håller. Snittkostnaden för att renovera, med hjälp av hantverkare, är 183 000 kr för en lägenhet och 313 000 kr för ett hus. Men en tredjedel av alla renoveringar spräcker budget, och av dessa har slutnotan blivit över 40% dyrare än budgeterat. - Det är otroligt tråkigt att höra renoveringshistorier där en dröm blivit en mardröm och där mycket hade kunnat förebyggas med rätt hjälp och verktyg. Vi som grundat Renomate har liknande erfarenheter av renoveringar, och det var en av anledningarna till att vi startade vår tjänst, för att förenkla en renoveringsprocess med syfte om att hålla budget och tidslinje. Renovering ska inte innebära onödiga överraskningar, och en budget ska inte spräckas med över 40 procent, det är för många omöjligt att kunna betala, säger Karl Nyström, medgrundare av Renomate. Undersökningen genomfördes under december 2021 av marknadsundersökningsbolaget Xtreme på beställning av Renomate. Totalt deltog 1039 personer mellan 25 och 75 år i ett representativt nationellt urval. Av dessa har 209 angett att de renoverat för minst 100 000 kr under de senaste 24 månaderna. ® Öresund 35