Marknad Öresund 1
MOTOR SEX HETA BILNYHETER 2022 2022 har börjat br
a med släppta restriktioner och äntligen kan vi börja återgå till det nya normala. Inte minst bilnyheterna kommer återigen att dugga tätt om inte kriget i Ukraina sätter stopp för bilindustrin igen?Majoriteten är eldrivna men vi säger som författaren Mark Twain: ”ryktet om förbränningsmotorns död är betydligt överdriven”. Det finns fortfarande gamla hederliga bensinare även om den tappra skaran minskar för varje år. TEXT: JOHANNES GARDELÖF OCH JENNY NILSSON / © CNP AB FOTO: CNP AB BMW iX M60 BMW slår på stora trumman och presenterar märkets vassaste elbil. Nya iX M60 är ett riktigt krutpaket som försetts med dubbla elmotorer på sammanlagt 619 hästkrafter och maffiga 1014 Newtonmeter. Därmed rullar noll till hundra på under fyra sekunder samtidigt som toppfarten landar på 250 km/h. Batteripaketet på 111,5 kWh ska kunna ta dig 56,6 mil innan det är dags att plugga in kontakten – men ju mer du gasar desto snabbare försvinner milen. Att det rör sig om en prestandastinn elbil bevisas inte minst av M-emblemen och att prislappen ligger på 1 390 000 kronor. Ferrari 296 GTB Ferrari har fått tillökning i stallet av en läckert formgiven laddhybrid och 296 GTB är den första stegrande hingsten sedan sjuttiotalets Dino som är försedd med en V6:a på 663 hästkrafter. Nu har dock maskinen fått sällskap av en elmotor, vilket resulterar i en totaleffekt 36 Öresund på 830 hästar. Med plattan i mattan fixas noll till hundra på 2,9 sekunder samtidigt som vrålåket toppar 330 km/h. Ferrari hävdar att 7,45 kWh batteriet ska klara 2,5 mil på egen hand, men frågan är om någon ”tifosi” kommer att lyckas med detta. Grundpriset hamnar runt 3,3 miljoner kronor. Lamborghini Countach LPI 800-4 För femtio år sedan såg Lamborghini Countach dagens ljus och det firar italienarna genom att ta fram startkablarna och återuppliva modellnamnet. Designen, som inkluderar självklara saxdörrar, för tankarna till en svunnen tid samtidigt som mängder av nymodigheter döljer sig under kolfiberkarossen. Nya Countach LPI 800-4 drivs av en V12:a tillsammans med ett mildhybridsystem på totalt 814 hästkrafter. Prislappen förväntas landa någonstans runt 25 miljoner kronor - ändå är samtliga 112 exemplar redan slutsålda. Lotus Emira Vid fabriken i Hethel har en ny Lotus slagit ut i blom och nya Emira är britternas sista sportvagn med förbränningsmotor. Det är bara att välja mellan en turbofyra från Mercedes-AMG på 360 hästkrafter eller en kompressormatad sexa på 400 hk som har sitt ursprung från Toyota. Håll med om att formen är riktigt läcker och på insidan är allt digitaliserat med hjälp av dubbla skärmar på 10,25 respektive 12,3 tum. Den svenska prislappen är spikad till 900 000 kronor och om det låter intressant så är Bilhallen i Mjölby officiell återförsäljare. Lucid Air Lucid Motors har sitt högsäte i soldränkta Kalifornien och uppstickaren Air bjuder på avancerad teknik tillsammans med lång räckvidd. Värstingen i gänget har 1111 hästkrafter och ska fixa hela 83 mil på en laddning. Även den supersnabba laddningen imponerar och det är möjligt tack vare 900 voltsteknik. Hittar man bara en laddstolpe som klarar effekten så ska man kunna fylla 48 mil på blott tjugo minuter. Lucid Air kommer till Sverige under första halvan av 2022 och den femsitsiga elbilen i Dream Edition-utförande kostar drygt två miljoner kronor. Mercedes AMG SL Det var 1954 som Mercedes SL såg dagens ljus och nu, nästan sjuttio år senare, rullar den sjunde generationen ut från fabriken i Bremen. Designen är riktigt läcker och i maskinrummet erbjuds två bensinåttor på 476 (SL 55) respektive 585 hästkrafter (SL 65). Därmed är nya SL en renodlad AMG-modell som rymmer fyra resenärer eftersom ett litet baksäte tillkommit. Om du vill färdas med himlen som tak så tar den klassiska tygsuffletten femton sekunder på sig åt båda riktningarna. Förutom fyrhjulsdrift så är nya Mercedes AMG SL standardutrustad med aktiv bakhjulsstyrning.