Marknad Öresund 1
NYHETER Malmö Lund Helsingborg FOTO: BERTIL HAGBE
RG FOTO: PRESSBILD FOTO: CREATIVE COMMON ARKITEKTER FLYTTAR IN I HUNDRAÅRIG FABRIK Malmös anrika trikåfabrik från 1901 har blivit arkitektkontor. FOJAB renoverar i samarbete med Stena Fastigheter ett av de mest spännande kvarteren på Möllevången och flyttar nu själv in i en del av fabriken. Det blir också ett av Sveriges första klimatberäknade ombyggnadsprojekt. I plankgolvet syns fortfarande spår efter de tunga stickmaskinerna. Ambitionen har varit att bevara karaktären både ut- och invändigt på den vackra fabriksbyggnaden från 1901. Planlösningen och de tekniska lösningarna har anpassats efter husets förutsättningar och så mycket material som möjligt har återbrukats. – Vi håller nere de tekniska installationerna av respekt för byggnaden. Fönstren har återställts till sitt ursprungliga utseende, samtidigt som vi har lagt till en diskret innerbåge med solavskärmning, säger ansvarig arkitekt Kjell Adamsson. Trikåfabriken blir, som testpilot åt IVL Svenska Miljöinstitutet, ett av de första ombyggnadsprojekten i Sverige att klimatberäknas. Både byggskede och drift inkluderas i beräkningen och även sociala aspekter beaktas. Återbrukstanken går igen även i inredningen, berättar Lisa Mannheimer, ansvarig inredningsarkitekt. Skrivborden har kapats till passande storlek och fått nya – begagnade – stativ. Skivor från det egna förrådet har skickats till ett snickeri och förvandlats till lunchbord. - FOJAB har också en fin palett av möbler som vi behåller, designklassiker som har följt med oss länge och som bär på en historia, säger Lisa Mannheimer. FOJAB är ett av landets ledande arkitektföretag med kontor i Malmö, Stockholm och Helsingborg. ® ALPINE OCH BILIA VÄXER TILLSAMMANS I LUND Tillsammans med Bilia Personbilar, börjar Alpine säljas i södra och västra Sverige för att öka sin närvaro. Bilia Lund och Bilia Sisjön blir auktoriserade försäljnings- och serviceanläggningar för Alpine. Alpine-verksamheten startar under våren och bilhallarna uppdateras med dedikerade Alpine-ytor under första kvartalet. Ett helt nytt modellprogram har introducerats. Fram till 2026 ska tre helt nya elsportbilar introduceras på marknaden. Sveriges första Alpine återförsäljare, Alpine Centre Stockholm öppnades 2019 i samarbete med Bilia Personbilar. Under första året levererades drygt 20 bilar. Pandemi-året 2020 slog hårt mot fordonsbranschen men med en återhämtning av marknaden ökar man nu sin geografiska närvaro. Alpines sportbilshistoria går tillbaka till 1955 men det var först 2018 som märkets pånyttfödelse tog fart med en nytolkning av ikonen A110. Första modellen, A110 Première Edition, tillverkades i 1955 exemplar (året då märket grundades) och levererades av märkets dedikerade Alpine Centre. Alpines modellportfölj består idag av A110 – en lättviktssportbil med mittmonterkonfiguration. Ett helt nytt modellprogram presenterades nyligen bestående av A110, A110GT och A110 S som även kan utrustas med ett Aero-paket optimerat för bankörning. Bilens kaross är till 96% tillverkad av aluminium för att hålla sig till märkets grundvärden av lätthet, smidighet och hisnande körprestanda. ® CONVENTION & EVENT BUREAU GÅR MED I NÄTVERK FÖR HÅLLBARA DESTINATIONER I samarbete med besöksnäringen samt Helsingborgs stads avdelning för näringslivs- och destinationsutveckling går nu Helsingborg Convention & Event Bureau in i nätverket Global Destination Sustainability Movement, ett nätverk som stöttar destinationer att identifiera sina styrkor och svagheter baserat på FN:s globala hållbarhetsmål. – Hållbarhet har under en längre tid varit i fokus i Helsingborgs stad och nu tar vi arbetet vidare ur ett destinationsperspektiv genom att gå med i Global Destination Sustainability Movement (GDSM). Arbetet kommer att ledas av oss på Helsingborg Convention & Event Bureau i samverkan med stadsledningsförvaltning, näringslivs- och destinationsutveckling samt besöksnäringen, säger Malin Hollgren, projektledare på Helsingborg Convention & Event Bureau. Global Destination Sustainability Movement är ett nätverk av destinationer som idag har ett 70-tal medlemmar över hela världen. I nätverket får medlemmarna tillgång till ett benchmarking- och uppföljningsverktyg som hjälper till med att identifiera såväl styrkor som svagheter ur ett hållbarhetsperspektiv. Utfallet gör det möjligt att jämföra destinationer på en internationell nivå. –Det här arbetet är av oerhörd stor vikt för oss vilket gör att vi lägger stort fokus på att arbeta efter en framtagen strategi kring en hållbar destination. En strategi som kommer att utvecklas tack vare det här samarbetet och som kommer att få en mer nationell prägel framöver. Tillsammans kan vi skapa en hållbar värld, säger Helena Wennerström, försäljnings- och marknadschef i Helsingborgs stad. ® KROG läs mer på nojesnytthelsingborg.se 6 Öresund