Elfack 1
ELFACK 2019 Ett av fokusen på årets Elfackmässa ä
r ökad elektrifi ering och laddning av elbilar och bland annat kommer Alexandra Andersson från Power Circle till mässan för att redogöra för de utmaningar detta medför och för att berätta om ny innovation. TexT: alarIK HaGlUnD T ill att börja med kommenterar Alexandra Andersson att det just nu pågår en stor omställning i energisystemet, i och med att vi går från ett system med väldigt mycket vattenkraft och kärnkraft till ett system med 100 procent förnybar elproduktion. – Den förnybara elproduktionen, i form av vind- och solkraft, är mer variabel och det skapar ett nytt behov av att kunna reglera elanvändningen. Detta behov har inte funnits på samma sätt tidigare eftersom man kunnat anpassa produktionen efter användningen, men nu kommer man istället att behöva anpassa användningen efter produktionen, förklarar Alexandra Andersson. Elbilsboom Hon talar också om att en annan trend är den ökande elektrifi eringen, inte minst när det gäller elbilar. – Det är en utveckling som vi på Power Circle har följt under några år nu och under förra året såg vi början på en elbilsboom, säger Alexandra Andersson. När de tittar i spåkulan och gör en prognos för framtiden berättar hon att de förutspår att det redan 2030 kommer att fi nnas 2,5 miljoner elbilar och laddhybrider i Sverige. – Dessa måste laddas på något sätt och det är en utmaning som bland annat fastighetsägare står inför och elinstallatörerna får en helt ny produkt att installera, tillägger Alexandra Andersson. Innovation i framkant Omställningen till en förnybar elproduktion i kombination med elektrifi eringen, inom både personbilssektorn och andra områden som industrin, gör enligt Alexandra Andersson att det fi nns ett behov av ny teknik och nya lösningar. Hon kommer därför att berätta om aktörer som ligger i framkant och är delaktiga i olika utvecklingsprojekt, där man bland annat kombinerar elbilsladdning med ett batterilager. – Till exempel vill man när man laddar en elbuss att det ska gå väldigt snabbt eftersom man inte vill att bussen ska stå stilla, men för att kunna ladda snabbt och samtidigt få in mycket kraft i bussen krävs det ett väldigt robust elnät och att investera i att förstärka elnätet kan vara väldigt kostsamt, säger Alexandra Andersson. Hon talar emellertid om att det fi nns utvecklingsprojekt där man testar att sätta ett stationärt batteri i källaren till en fastighet. – Då kan man utnyttja det befi ntliga elnätet och fastighetens befi ntliga säkring för att ladda upp batteriet. När det sedan kommer en buss eller en bil som ska laddas använder man inte el från elnätet utan el från batteriet för att få ut mycket kraft på kort tid utan att behöva förstärka elnätet, förklarar Alexandra Andersson. Hon beskriver också att det fi nns många utvecklingsprojekt som använder likström. – I våra vägguttag är det växelström, men genom att utnyttja likström och koppla ihop till exempel en egen solelsanläggning med ➛ Omställningen till en förnybar elproduktion i kombination med elektrifi eringen, inom såväl personbilssektorn som industrin, ställer krav på ny teknik och nya lösningar. Foto: svEnska mÄssan/adam lundQuist ELFACK 2019 • NORDISK ENERGI 19