Elfack 1
ELFACK 2019 En prognos från Power Circle förutspå
r att det redan 2030 kommer att finnas 2,5 miljoner elbilar och laddhybrider i Sverige. illustration: PowEr circlE ➛ ett batteri och med laddning kan man minska de förluster som annars uppstår när man konverterar mellan likström och växelström, berättar Alexandra Andersson. Flexibel elanvändning Alexandra Andersson tillägger dessutom att det kommer nya möjligheter att använda mätteknik och tar som exempel att realtidsmätningar gör att man kan balansera på ett annat sätt och bättre utnyttja den infrastruktur som finns. – Man kan se till att inte alla hus laddar sin elbil exakt samtidigt utan att laddningen sprids ut så att man får en mer jämn elförbrukning, förklarar Alexandra Andersson. Eftersom hon anser att flexibel elanvändning kommer att få ett större värde i framtiden kommer hon även att prata om hur man med hjälp av digital teknik kan styra flera olika flexibilitetsresurser. Till exempel nämner hon att det just nu pågår en hel del utveckling när det gäller att använda husens uppvärmning som batteri. – En värmepump har inte jättehög effekt, men om man om man kan koppla samman 1 000 eller 10 000 värmepumpar har den aggregerade effekten ett värde för elmarknaden, beskriver Alexandra Andersson. Hon avslutar med att säga att man med bra installationer kan ta höjd för den framtida utvecklingen. – Det kan finnas skillnad mellan den utrustning som uppfyller kraven idag och den utrustning som behövs för att framtidssäkra hela systemet. Det är viktigt att tänka långsiktigt när man gör nyinstallationer eftersom en fastighet ska ju stå kvar i minst 40 år, säger Alexandra Andersson. u Alexandra Andersson kommer till Elfack för att redogöra för de utmaningar som ökad elektrifiering medför, inte minst när det gäller laddning av elbilar, och för att berätta om ny innovation. Foto: PowEr circlE/HamPus mårtEnsson ELFACK 2019 • NORDISK ENERGI 21