Advokaten 1
GÄSTKRÖNIKA för grundlagarna, och domstolsväsende
t ersk lag. I Sverige har det kommit en sverigedemokratisk riksdagsmotion som velat lagstifta om bötfällning av journalister som inte är sakliga och opartiska. Donald Trump bedrev som president en opinionsbildning mot medierna och enskilda journalister genom dagliga tweets kring ”fake news”. Den ungerska regeringen har tagit total kontroll över public service-kanalerna. Personer närstående Fidesz och Orbán har köpt upp medieföretag och lagt ner de regimkritiska. I Ungern, liksom i Polen, får inte statliga företag och myndigheter annonsera i medier som är kritiska mot regeringen. Den polske inrikesministern gav order om att namngivna journalister på public servicetv skulle få sparken. Totalt tvingades 300 journalister sluta. Den polska regeringen tog i slutet på 2020 steg för att ta kontroll över lokala och regionala tidningar som ägts av bolaget Polska Press. Ett statligt oljebolag, kontrollerat av regeringen, har tagit över ägandet av 20 dagstidningar, 150 veckotidningar och 500 webbplatser, vilket skapat en ny propagandakanal. I Ungern finns inte längre oberoende massmedier. I Sverige styrs de tre public service-företagen av ”Förvaltningsstyrelsen”, som tillsätter bolagens styrelser vilka utser cheferna. Förvaltningsstyrelsen tillsätts av regeringen, enligt praxis tämligen oberoende, men bara enligt praxis. Det skulle vara möjligt för en regering att skapa direkt kontroll över public service. Mot denna bakgrund är det angeläget att grundlagsfästa public services oberoende. i usa betyder domstolsväsendet mycket för hur politiken tilllämpas. Presidenten utser federala domare och federala domstolar finns i alla delstater. George W. Bush utsåg som president 62 federala domare, Barack Obama utsåg 55, men Donald Trump lyckades utse 225 och de sitter alla på livstid och därför valde han mycket unga och konservativa domare. Både i Polen och i Ungern har regeringen utsett domare på politisk grund. Den polska regeringen bytte ut författningsdomstolen och den nämnd som utser doADVOKATEN NR 7 • 2021 mare och fick på så sätt kontroll över domstolsväsendet. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt också för en svensk regering. Regeringen utser styrelsen för Domstolsverket, som är en arbetsgivar- och samordningsmyndighet för domstolsväsendet. Verket bestämmer inte över domstolsbeslut, men har ändå stort inflytande över domstolsväsendets administration. Även om regeringen inte kan styra enskilda domar, är det regeringen som utser domare på alla nivåer. Sedan 2008 bereder den av regeringen tillsatta Domarnämnden de ansökningar som skett till olika domartjänster. Domarnämnden lämnar förslag till regeringen om utnämning av ordinarie domare och om regeringen utnämner någon som inte har föreslagits av nämnden, ska nämnden få tillfälle att yttra sig över den personen. Majoriteten av Domarnämnden, sju av nio ledamöter, är utsedd av regeringen och en ny regering kan i teorin omedelbart byta ut ledamöterna. Innebörden är tydlig – en regering som är missnöjd med domstolsväsendet kan under sina fyra år i hög grad påverka det och skapa kontroll över domstolarna. Det är nödvändigt att garantera domstolarnas självständighet i grundlagen och skapa en mer självständighet för Domarnämnden genom att en del av deras ledamöter utses av till exempel Advokatsamfundet och Högsta domstolen. Dessutom är det angeläget att det inte ska gå att – som i Ungern – fatta beslut om en speciell pensionsålder för domare. I Ungern beslöt Fideszmajoriteten att sänka pensionsåldern kraftigt för domarna vilket gjorde att regeringen kunde utse massor av nya domare. även om den svenska demokratin nu inte hotas ligger den ändå öppen för allvarliga förändringar. Det vore därför ett skydd för demokratin att skärpa möjligheten till grundlagsändringar och att skapa grundlagsskydd för public service och domstolsväsendet. Olle Wästberg Tidigare bland annat riksdagsledamot (L) och ordförande i statliga Demokratiutredningen. 25