Advokaten 1
» – Orealistiska förväntningar och förhoppningar
som byts i besvikelse är ett klassiskt recept för starka reaktioner. Klienten kanske är besviken på systemet, om det är en vårdnadstvist kanske på sin expartner. Men advokaten blir budbärare för detta, fastslår Alexander Tilly. Förutom rent fysiska förebyggande insatser, som att välja rätt plats för ett möte eller se till att det finns andra personer i närheten, pekar Alexander Tilly också på lyssnande som strategi att bemöta starka känslor. – Om någon är upprörd kan det ofta vara klokare att låta personen ventilera, snarare än att omedelbart argumentera med personen, säger han. Att snabbt gripa in och ge förklaringar och peka på lösningar är annars en naturlig reaktion, särskilt om man har mer kunskap om området än den man möter. Men: – Om någon är upprörd så är den snarare vara bra att hålla sig kortfattad och undvika att bjuda in till dialog, anser Alexander Tilly. Ofta kan det vara bra att förklara sin roll, men kanske också hjälpa ”Orealistiska personen inte så mottaglig för komplex information. Då finns det ofta mycket att vinna på att låta personen prata klart. Då kommer han eller hon att uppfatta att advokaten är på hans eller hennes sida, eftersom advokaten lyssnar. Lyssnandet ger dessutom tid att bedöma risker och ger ytterligare information om situationen. – Så lyssna klart, det avleder från våld, lugnar ner den förväntningar och motpartsföreträdaren att hitta en utväg. – Konsten är ofta att säga nej och avsluta på ett sätt som inte uppfattas som abrupt eller aggressivt, säger Tilly, och fortsätter: – ”Nej, jag kan inte hjälpa dig” blir ett stumt nej. Men om du säger ”min roll är det här, och därför kan inte jag svara på dina frågor. Men om du vänder dig hit så kan du få mer information” så blir det lättare att ta emot. När människor känner sig trängda, inte ser någon lösning eller inte upplever kontroll, ökar frustrationen. Om du då kan hänvisa i rätt riktning finns det en öppning, en väg ut för den frustrerade. Dessutom är det respektfullt. förhoppningar som byts i besvikelse är ett klassiskt recept för starka reaktioner.” alexander tilly NOLLTOLERANS VIKTIG Mycket av Alexander Tillys utbildningar handlar om att förebygga hot och våld. Men även när det värsta inträffar, och det kommer en patron med posten eller mordhot via e-posten, kan det vara en god hjälp att ha rutiner och färdiga strategier att luta som pratar och ger en massa information som kan bidra till att lösa problemet, summerar Alexander Tilly. Samtidigt är det inte alltid möjligt att lyssna färdigt, påpekar Alexander Tilly. Vissa människor, ofta sådana som har rättshaveristiska drag, slutar nämligen aldrig att prata. Därför är det också viktigt att lära sig tekniker för att styra och avsluta samtalet på ett sätt som inte väcker mer ilska. Summerande frågor kan vara ett effektivt sätt. Alexander Tilly ger exempel. – ”Låt mig se om jag förstått. Det började med det här och sedan hände det här. Har jag förstått rätt?” Sedan kan du följa upp med en följdfråga som kanske leder samtalet i en ny riktning, kanske mot en lösning: ”Ett första steg skulle kunna vara att … Vad tror du om det?” Den här typen av mjukt styrande av samtalet kan man börja öva på. Om hotet i stället kommer från en motpart kan det RISKFAKTORER HOS MÄNNISKOR SOM KAN LEDA TILL VÅLD OCH AGGRESSIVITET l Missbruk. l Dålig impulskontroll. l Intellektuell funktionsnedsättning (förekommer ibland bland personer med kriminell livsstil). l Bristande empati. l Uppblåst ego. l Normer där våld och hot är acceptabla beteenden. 38 38 sig mot. Att polisanmäla hot och våld är helt grundläggande, anser Alexander Tilly. Och detta trots att anmälningarna kanske inte leder någon vart. – Anmälningar läggs kanske ner – och nu pratar jag utifrån hur det ofta låter i andra branscher. Man vänjer sig, saker normaliseras. Men det som händer då är också att gränserna flyttas! Motparten lär sig att det är okej att hota, eller tolkar det som att det funkar. Jag tycker att man ska ha nolltolerans mot hot. Förutom anmälningen, som är viktig för att upprätthålla goda normer i samhället, kan det också behövas en riskbedömning. Kan det till exempel misstänkas att hotet kommer från en person med känt våldskapital och är allvarligt menat? Då kan advokaten under en period behöva se över sin säkerhet. – Det bästa tipset ur ett säkerhetsperspektiv är att vara uppmärksam. Att observera saker som avviker från det man brukar kalla för baseline, alltså det typiska, säger Alexander Tilly. Han tillägger att det i längden är ohälsosamt att ständigt vara på sin vakt, för människor som inte är yrkesmässigt tränade till en sådan uppmärksamhet, som poliser och militärer. Då kan det ändå vara till hjälp att ta små steg för att öka säkerheten, som att inte röra sig ensam i särskilt riskfyllda miljöer eller fundera över hur man transporterar sig. Här kan en advokat behöva ta in professionell hjälp, betonar Alexander Tilly. – Ta hjälp av erfarna säkerhetsrådgivare som kan ADVOKATEN NR 7 • 2021