Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK vad är advokatens roll? hur vi s
ka agera i den kommande upphandlingen?”. Compliancearbete tar sin startpunkt i det motsatta: Hur kan vi motverka korrupt beteende i företaget genom att införa regelverk och utbilda anställda kring önskat beteende? Det är således en systematisk aktivitet där riktlinjer med mera ska ge vägledning åt de anställda om hur de ska agera i det individuella fallet och om vad man ska göra för att förebygga framtida problem. Detta är också kopplat till att många av de beteenden som complianceprogrammen är tänkta att hantera pågår löpande över hela företaget och därför inte är möjliga att lösa genom individuell rådgivning från företagets jurister. Det är också ofta frågor som, i avsaknad av erfarenhet och utbildning inom området, är svåra att förstå att de utgör en frågeställning över huvud taget. Compliance och juridik kan således sägas ha två olika utgångspunkter, men de möts ”på mitten” eftersom även compliancearbetet givetvis handlar om att ge råd och stöd till de anställda i specifika ADVOKATEN NR 7 • 2021 compliancerelaterade frågor. Detta gör att det i ett företag kan finnas en viss överlappning mellan juristfunktionen och compliancefunktionen, och där är det viktigt att funktionerna, eller de som arbetar med affärsjuridiken respektive compliancefrågorna, samarbetar och säkerställer att ärendet hanteras på ett bra sätt. Detta gäller oavsett från vilket perspektiv man lämnar rådgivningen, det vill säga oavsett om man är en anställd bolagsjurist, compliance officer eller verksam på advokatbyrå. Det är nödvändigt att kunna samarbeta och ha förståelse för de olika rollerna man kan ha som bolagsjurist respektive compliance officer för att utfallet ska bli så bra som möjligt. Innan jag började arbeta med compliancefrågor för drygt tio år sedan hade jag varit både advokat och bolagsjurist i många år och arbetat med allt ifrån corporate governance-frågor till inköpsjuridik via transaktionsjuridik. Dessa erfarenheter från allmän affärsjuridik är enligt min mening nödvändiga när man ska arbeta med compliancefrågor, eftersom compliancearbete förutsätter att man kan förstå affären och kan ha en informerad syn på vad som är rimligt ur ett legalt perspektiv. Även frågan om vad som är rimligt ur ett complianceperspektiv är värd att lyfta. Det finns en mängd olika checklistor kring vad som utgör ett effektivt complianceprogram. Dessa checklistor innehåller en betydande mängd aktiviteter som ett företag borde genomföra och en betydande mängd processer som ett företag borde ha på plats. Svårigheten när det gäller att ge råd kring compliance är inte att ange dessa aktiviteter. Svårigheten ligger snarare i att våga ta bort aktiviteter eller lägga dessa senare i implementeringsplanen, så att företaget inte drunknar under compliancekraven utan istället simmar framåt mot målet i en hanterbar hastighet. Här har jag genom åren sett advokater lämna dåliga råd eftersom de inte har förstått att företagets förmåga att absorbera complianceprogrammets innehåll är lika viktig som vad programmet innehåller. COMPLIANCE OCH JURIDIK KAN SÅ LEDES SÄGAS HA TVÅ OLIKA UTGÅNGSPUNKTER, MEN DE MÖTS ”PÅ MITTEN” » 55