Tidningen Energi 1
Nyheter Klimatneutral framtid kräver stora invest
eringar LÄS MER G Rapporten ”Så klarar det svenska energi systemet klimatmålen” kan laddas hem på iva.se KLIMATRAPPORT Det svenska energisystemet kan bli klimatneutralt till 2045. Tekniken finns, nu krävs det nya styrmedel och affärsmodeller, enligt en ny rapport från IVA. I slutet av september släpptes rapporten ”Så klarar det svenska energisystemet klimatmålen”, som är ett av de fem delprojekt som IVA driver för att ge en helhetsbild av hur Sverige ska bli klimatneutralt till 2045. – Det går att ställa om till fossilfritt. Vi har en bra infrastruktur att bygga vidare på, konstaterade arbetsgruppens ordförande Andreas Regnell från Vattenfall. – Tekniken finns, nu krävs det styrmedel och nya mekanismer. Framtidens elproduktion och användning kommer ha höga investeringskostnader och låga marginalkostnader. Det måste systemet anpassas efter. Tillståndsgivningen måste också bli snabbare. Det finns dock inte mycket tid att förlora. Mellan 2020 och 2030 måste de svenska koldioxidutsläppen halveras för att vi ska klara målen. Engagemanget för klimatet är stort. Och i energisektorn finns stora möjligheter att klara av målen. Bioenergi ökar En allt viktigare del i framtidens energisystem kommer att utgöras av bioenergi. Efterfrågan ökar med cirka 50 procent fram till 2045, från 146 TWh till 221 TWh, mest inom transporter och industri. Detta ökade uttag kan ske på ett hållbart sätt, enligt rapporten. Även fjärrvärmen kommer att ha en central roll i omställningen. Kraftvärmen kan bidra till att hantera lokala flaskhalsar i näten och det vore positivt för elsystemet om den kan öka, enligt rapporten. Samtidigt är fjärrvärme underlaget begränsat och det finns också konkurrens från andra värmekällor att ta hänsyn till. Stora investeringar krävs Oavsett vägval kommer det att krävas stora investeringar både i ny produktions och distributionskapacitet. Uppemot 100 TWh av den befintliga elproduktionen kommer att avvecklas under de närmaste 20–30 åren. Omställningen mot mer variabel kraft kommer också att kräva allt mer stödtjänster för att stabilisera kraftsystemet. Det är bråttom att utreda hur vi ska få fram dessa nya tjänster slår IVA fast. JOHAN WICKSTRÖM Elbilar kan minska belastningen på Gotland Det går att producera mer förnybar el på Gotland genom smart laddning av elbilar. Det visar en ny studie från Lunds tekniska högskola. Idag produceras hälften av den el som används på Gotland med förnybar energi, 14 NR 6 2019 TIDNINGEN ENERGI mest vindkraft. Men nätägaren GEAB har vid flera tillfällen nekat nya anläggningar att ansluta sig för att inte äventyra driftsäkerheten. Men en lösning på utmaningen kan vara att använda elbilsbatterier för att balansera näten. Det är slutsatsen i ett exjobb av Hampus Mårtensson på Lunds tekniska högskola i samarbete med Power Circle. Genom simuleringar undersöktes scenarion där elbilar laddades då tillgången på lokalt producerad el var god och där bilarna dessutom kunde skicka tillbaka ström till elnätet, så kallad vehicletogrid. Resultatet visar att det finns en stor potential till samverkan mellan elnäten, elbilarnas batterier och förnybar el. Elbilarna skulle kunna användas på ett sätt som liknar det energilager som i dagsläget planeras för att förbättra situationen på Gotland. JOHAN WICKSTRÖM FOTO: SHUTTERSTOCK