Tidningen Energi 1
Packat och solklart Nu har Ikea gett sig in i den
svenska energibranschen. I höst har möbeljätten rullat ut solcellspaket i sina butiker. Målet är att bli världens största återförsäljare av solcellspaneler, säger Alex Castro Pérez, chef för Ikeas nya portfölj med energitjänster. TEXT: JOHAN WICKSTRÖM FOTO: ANDRÉ DE LOISTED O ur loudest table lamp ever”, står det på väggen när vi går in i Ingkas luftiga kontor i Hubhult utanför Malmö. Här i Ikeas största franchisebolag – som ansvarar för drygt 370 Ikeabutiker runt om i världen – planeras de övergripande marknadsstrategierna för möbeljättens lanseringar. Den nya högtalarlampan som exponeras på väggarna denna augustidag är redan ute i de flesta varuhus i Sverige. Och när denna tidning kommer ut kan de svenska kunderna upptäcka ytterligare en ny produkt på Ikeahyllan, nämligen solceller. Bredvid bokhyllan Billy och garderoben Pax ligger nu solcellspaketet Solstråle, till en början endast online. För första gången tar Ikea nu på allvar steget in på energiområdet i Sverige. Fast solcellserbjudandet finns redan i en del andra länder, till exempel i Holland, Polen och Italien. – Målet är att vi ska rulla ut solceller och kompletterande energitjänster till alla våra marknader i världen till 2025. Vi ska bli världens största återförsäljare av solcellspaneler och andra energitjänster, säger Alex Castro Pérez, chef för Ikea Home Solar and Energy Services. Det som gör att ett möbelvaruhus ger sig in i denna expansiva bransch handlar både om hållbarhet och enkelhet. – Våra kunder är väldigt medvetna om klimatfrågan och vill göra skillnad, men många vet inte riktigt hur de ska agera. Energi griper ju in i alla delar av vår vardag och vi vill göra det enkelt för kunderna och skapa möjligheter till ett bättre liv, säger Alex Castro Pérez. Stora ord kan tyckas. Det är ju redan nu ganska trångt i den växande solcellsbranschen, inte minst av många energibolag. – Men vi vill minska komplexiteten och ta bort de svåra tekniska momenten. Det ska vara enkelt, gå snabbt och vara prisvärt. Många kunder har tröttnat på hur energibolag levererar sina tjänster. Därför tror jag att det är bra att de får mer konkurrens. Erfarenheterna från deras lanseringar i andra länder är hittills positiva, men Alex Castro Pérez kan inte redovisa några försäljningssiffror. I Ingkakoncernens hållbarhetsredovisning kan man utläsa att försäljTIDNINGEN ENERGI NR 6 2019 23