Tidningen Energi 1
tips från hållbarhetsexperterna. Vad ska man tänk
a på innan upphandlingen? 1 Sätt tydliga mål. Slå fast vilka mål som är viktigast och när ni ska nå dem. Utgå gärna från de ambitioner som uttrycks i organisationens policy, miljömål, önskemål och behov. Följ regelbundet upp målen och se vad ni kan behöva förändra. 2 5 Börja nu. Det viktigaste är att sätta i gång. Inled dialogen med era leverantörer, sedan kan ni successivt skruva upp kraven. Målet med målet. Vad vill ni uppnå med målet kring hållbara inköp? Det kan exempelvis vara att bli fossilfria, att vilja ha återanvändbart material och att inte bidra till barnarbete. 3 4 Belöna framgång. Lyft fram människor vars agerande bidrar till att ni lyckas. Tillsammans med ett tydligt engagemang från företagets ledning skapar det en intern stolthet kring arbetet. Ställ frågor till leverantören om vad som är viktigt för er och om er leverantör kan klara dessa krav. Genom att visa att det är avgörande i era upphandlingar styr ni leverantörerna åt rätt håll och skapar en schyst spelplan för alla som vill konkurrera. energibolagets varumärke på ett negativt sätt. Det är därför väldigt viktigt att känna sina leverantörer och också ställa krav på dem samt följa upp kraven, säger Maria Blechingberg. Även om det är produkterna till kärnaffären som är de mest affärskritiska ska man inte bortse från produkter som har stort symbolvärde. – De produkter där energibolagets varumärke syns, exempelvis på fjärrvärmecentraler, arbetsfordon eller profilkläder, bör man upphandla med hållbarhetskrav, eftersom de visas upp för en stor och viktig målgrupp. M aria Blechingberg har arbetat med hållbarhetsfrågor i drygt 20 år, både på energibolag och som konsult. Det hon ser som det mest drivande i hållbarhetsarbetet är när kunderna ställer krav, men i energibranschen anser hon att kunderna hittills inte varit särskilt pådrivande inom inköp. Undantagen är bränsle till värme och kraftvärmeverk liksom hur el produceras. – Men nu finns det även intresserade kunder inom samarbetet med att förverkliga färdplanen fossilfri uppvärmning. Att premiera fossilfritt vid upphandling är ett av åtagandena i färdplanen, säger Maria Blechingberg, som menar att det finns mycket att vinna på att samverka med andra för att göra branschens inköp hållbarare. – Inom exempelvis textilindustrin så är det inte uppförandekoder som har lett till de största förändringarna, utan det sker genom samverkan mellan bolagen. I Sverige samarbetar dessa bolag bland annat genom Sweden Textile Water Initiative för att tillsammans minska vattenförbrukningen i produktionskedjorna i textil och läderindustrierna. Det behövs motsvarande samarbete inom energibranschen, säger Maria Blechingberg. TIDNINGEN ENERGI NR 6 2019 29 FOTO: JOHAN GUNSÉUS