Tidningen Energi 1
Nyheter Tipsa gärna nyhetschef ann-sofie.borglund
@energi.se Nu kommer det sista ledet i avfallskedjan att beskattas. ”Ännu ett slag mot kraftvärmen” BUDGET Den aviserade skatten på avfallsförbränning införs i april 2020. Samtidigt ökar regeringen satsningarna på klimatåtgärder i höstens budgetproposition. Förslaget om att lägga en skatt på avfallsförbränning har manglats i omgångar under senare år. Den statliga offentliga utredningen från 2017 avstyrkte förslaget och de flesta tunga remissinstanser var negativa. Men i linje med januariavtalet 2019 mellan regeringen och dess samarbetspartier aviseras nu i höstens budgetproposition att en skatt på avfallsförbränning införs från och med den 1 april 2020. Syftet är att uppnå en mer resurseffektiv, giftfri avfallshantering och skapa en grön skatteväxling. Ingen grön effekt – Vi är väldigt besvikna att man kör över energibranschen på detta sätt med ett i stort sett oförändrat och hårt kritiserat förslag. Det blir ju ingen grön effekt av att beskatta det sista ledet i kedjan. Det innebär också ytterligare ett slag mot kraftvärmen, som redan tidigare fått högre skatter, säger Erik Thornström, ansvarig 6 NR 6 2019 TIDNINGEN ENERGI för skatter och styrmedel på Energiföretagen. I ett första steg, från den 1 april 2020, blir skatten 75 kronor per ton, sedan kommer den öka successivt till 125 kronor per ton till 2022. Totalt berörs ett drygt 50tal anläggningar i landet som redan nästa år kommer få ökade kostnader med en kvarts miljard kronor. I förslaget undantas delar av industrins avfallsförbränning, vilket också riskerar att snedvrida konkurrensen på avfallsmarknaden, enligt Erik Thornström: – Det är viktigt att alla branscher behandlas lika för att avfallet inte ska hitta alternativa vägar för att undgå skatt. Mer klimatsatsningar I budgetpropositionen föreslås också att takten i klimatarbetet ökas på ytterligare. Bland annat dubbleras satsningen på industriklivet, från 300 miljoner till 600 miljoner kronor. Dessutom får Klimatklivet ytterligare 1,1 miljard kronor extra, som ska gå till klimatinvesteringar runt om i landet. I transportsektorn tillsätts en elektrifieringskommission (se nedan). Man föreslår även en ny klimatpremie för ellastbilar och elektrifierade arbets maskiner samt mer medel för att bygga laddinfrastruktur längs de större vägarna, totalt 150 miljoner kronor under tre år. Även solcellsstödet förstärks och får 500 miljoner kronor extra för 2019, och nästa år ska totalt 835 miljoner kronor delas ut till solcellsinvesteringar JOHAN WICKSTRÖM Kommission ska snabba på elektrifieringen Regeringen tillsätter en kommission som ska påskynda arbetet med att elektrifiera transportsektorn. Elektrifieringskommissionen ska bidra till att påskynda investeringar i elvägar, laddinfrastruktur för ellastbilar samt andra effektiva tillämpningar, enligt regeringens budgetproposition. Kommissionen, som kommer finansieras med 5 miljoner kronor per år till och med 2022, ska även belysa finansieringsfrågor, hur el snabbt kan dras fram till väg samt effekter på elförsörjningen av att godstrafiken ställer om. I uppdraget ingår också att tillsammans med näringslivet och berörda aktörer ta fram en handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna i Sverige. – Det är såklart ett mycket positivt initiativ, men vi hade dock gärna sett att kommissionen haft ett bredare anslag än bara transporter eftersom även industrin behöver elektrifieras i stor utsträckning för att kunna ersätta fossila bränslen, säger Per Holm, ansvarig för klimatpolitik på Energiföretagen. ANN-SOFIE BORGLUND FOTO: SHUTTERSTOCK