Advokaten 1
Fokus Juristutbildningen juristprograMMet Juristp
rogrammet omfattar 270 högskolepoäng, nio terminer. Programmet leder fram till en juristexamen, som är en yrkesexamen på avancerad nivå. Fram till 2007 hette examen juris kandidatexamen. Programmet finns idag vid sex universitet: Göteborg, Lund, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro. Förutom jurist– Vi bygger utbildningen på mycket studentaktivitet och använder scenarier som är kopplade till verkligheten så mycket som möjligt. Redan från första början låter vi också studenterna arbeta med rättskällorna, förklarar Margareta Brattström, ordförande för utbildningsutskottet vid Juridiska fakulteten i Uppsala. Från första början delas studenterna också in i basgrupper om några få elever. Basgruppens viktigaste uppgift är att förbereda seminarieuppgifterna. Men enligt Margareta Brattström har arbetssättet också gett stora sociala fördelar. – Den sociala alienationen har minskat betydligt. Eleverna får ett socialt sammanhang och mår därför mycket bättre. Det i sin tur får genomslag på att genomströmningen ökar och att färre studenter hoppar av, berättar hon. Även i Umeå arbetar studenterna i basgrupper med problembaserat lärande sedan 1993. Studierektorn Ulf Israelsson är nöjd med resultatet av detta arbetssätt. – Studenterna lär sig en metod att jobba med juridik i grunden. Det är inget vi matar in i dem, utan de får själva försöka hantera materien som finns och som ligger till grund för de olika seminarieuppgifterna. Sedan får de naturligtvis redovisa detta och resonera vid seminariet, säger han. Men arbetssättet med grupparbeten, verklighetsanknutna övningar och seminarier är inte unikt för Uppsala och Umeå. I Örebro och Göteborg har rättegångsspel och praktiska övningar en viktig roll i utbildningen. Även Stockholms universitet planerar nu att lägga in mer undervisningstid för studenAdvokaten Nr 5 • 2011 terna. Och fakulteten i Lund har också influerats av den problembaserade inlärningsmodellen, förklarar dekanus Christina Moëll. – Tonvikten ligger på att träna förmågan till juridisk analys och problemlösning. Muntliga och skriftliga redovisningar är också viktiga inslag. Varje termin ingår informationssökning i tryckta och elektroniska medier i undervisningen, uppger Moëll. Lunds universitet har också valt att satsa särskilt mycket undervisningstid på första terminen, för att ge studenterna en bra start på utbildningen. Högskoleverkets bedömargrupp berömde i sin granskning satsningen, men konstaterade också att det riskerar att bli ett glapp för studenterna mellan den första och andra terminen, då lärartiden ersätts med mer självstudier. biLLig utbiLdning Beskrivningen av det nya arbetssättet leder lätt tankarna till en helt ny utbildning, utan ”korvstoppning” i fulla föreläsningssalar. Men de pedagogiska ambitionerna till trots är storföreläsningar med hundratals studenter i salen fortfarande vanliga på juristprogrammet. En viktig förklaring är att juristprogrammet har ett rätt begränsat ekonomiskt utrymme att spela på. I en föreläsning kan två lärartimmar nå flera hundra studenter samtidigt, medan seminarier kräver mångdubbla resurser. Däremot blir kanske inte utrymmet för frågor och diskussion särskilt stort. » 27 programmet finns också ett antal andra juridiska utbildningar i Sverige, t.ex. kandidatutbildningar i rättevetenskap och affärsjuridiska utbildningar. Jurist- eller den äldre juris kandidatexamen är dock obligatorisk för den som vill bli advokat.