Advokaten 1
Fokus Juristutbildningen Antal nybörjare på juris
tprogrammet 1995-2010 År 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 Advokatbyråerna har uppenbarligen gott om sökande Antal nybörjare 2 007 1 839 1 751 1 659 1 442 1 382 1 544 1 521 1 597 1 551 2000 1 389 1999 1998 1997 1996 1995 1 365 1 454 1 523 1 612 1 653 Antal examinerade på juristprogrammet 1995–2010 År Antal examina 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 1 025 1 027 1 144 1 207 1 050 993 925 967 920 1 041 2000 1 198 1999 1998 1997 1996 1 050 936 945 890 att välja mellan till sina tjänster. Samtidigt beskriver både Erica Wiking Häger och Åsa Erlandsson en situation med hård konkurrens om de allra bästa studenterna. För att hitta dessa lägger Mannheimer Swartling och Setterwalls, liksom många av de stora advokatbyråerna, mycket resurser på att träffa studenter, både vid universiteten och vid egna arrangemang. – Vi försöker ha så mycket kontakter som vi bara kan. Det är allt från arbetsmarknadsdagar till mer specialriktade åtgärder av olika slag, att man bjuder in några på något arrangemang, och deltagande i olika mentorprogram, berättar Åsa Erlandsson. Genom studentkontakterna får byråerna möjlighet att följa unga jurister under en längre tid och skaffa sig en bredare bild av dem som sedan söker jobb hos dem. Men de kan också presentera sig själva i en miljö där det finns en hel del uppfattningar om affärsjuridiska advokatbyråer. – Studenterna har en väldigt skev bild av vad det innebär att vara biträdande jurist och arbeta på advokatbyrå. Uppfattningen är att man sitter i datarum dygnet runt och aldrig ser ljuset, konstaterar Erica Wiking Häger, och fortsätter: – Vi tycker det är viktigt att slå hål på myterna. Det är klart att det kan vara hårt arbete, men det är ju inte bara det, utan en ganska human arbetsplats också. En väldigt rolig arbetsplats. CooLare instäLLning En klarare bild av vad det innebär att arbeta på advokatbyrå, är alltså en av de saker som Åsa Erlandsson och Erica Wiking Häger önskar att juristprogrammet kunde ge. Men de har också andra önskemål. – Jag skulle vilja att de fick en lite mer praktisk angreppsvinkel på saker och ting. Dessutom skulle jag vilja att de fick mer undervisning i att tala och argumentera, det som i USA kallas för ”speech”, säger Åsa Erlandsson, som konstaterar att utbildningen ändå gått åt rätt håll och blivit mer praktisk än när hon studerade. Större frihet åt studenterna i Stockholm Efter 17 år stöps nu juristprogrammet i Stockholm om. Målet är mer valfrihet och nya undervisningsformer. E fter långa diskussioner och mycket arbete beslutade Juridiska fakultetsnämnden den 31 maj att reformera juristprogrammet. – Det viktigaste vi gör nu är att studenterna får ökat inflytande att själva utforma sin utbildning, berättar dekanus Said Mahmoudi. I det nya programmet, som startar höstterminen 2012, ska studenterna själva kunna välja 45 högskolepoäng (30 veckor) jämfört med 30 högskolepoäng (20 veckor) i form av specialkurser. För att få plats med den ökade valfriheten skär man ner något bland annat på de obligatoriska kurserna i straffrätt och processrätt, men Said Mahmoudi understryker att studenterna fortfarande kommer att läsa lika mycket av dessa ämnen som studenterna i Uppsala och Lund. I omstöpningen av juristprogrammet ska det också ges ökat utrymme för förvaltningsrätt och förvaltningsprocessrätt, områden som fått allt större betydelse inom juridiken. En annan viktig princip för det reformerade pro34 grammet är en ökad progression i utbildningen. – Som det är i dag upprepas saker och ting gång på gång under utbildningen. Det ska finnas en naturlig ordning som man följer och slippa upprepningar, förklarar Said Mahmoudi. För att undvika upprepningar planerar fakulSaid Mahmoudi, dekanus. teten att införa en särskild samordnare för hela utbildningen. Dessutom ska de internationella aspekterna tas upp på alla kurser, liksom ekonomiska och miljömässiga aspekter på juridiken. Tanken är också att den juridiska metoden ska följa från börja till slutet av utbildningen i det nya programmet. – Studenten ska inte bara lära sig fakta utan även hur man analyserar juridiken, oavsett vad de vill arbeta med sedan, säger Mahmoudi. I samband med förändringarna av programmet kommer studenterna också att erbjudas mer undervisning (se artikel på sidan 36). n Advokaten Nr 5 • 2011