Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71 reserv och »bra-att-ha-maskine
r» kommer till användning i så stor utsträckning som möjligt. Att t ex nystartade klubbar som har en ansträngd ekonomi bör kunna få tillgång till dessa maskiner. Samarbete Samtliga kursdeltagare var överens om att reparationskostnaderna måste så långt det är möjligt hållas nere på rimliga nivåer. Detta uppnår man bl a genom att hålla sig med en kvalitativt sett bra maskinpark. Vidare kan klubbarna under lågsäsong sam- arbeta och utbyta erfarenheter på de här områdena. Viktigt är också att de mycket dyra maski- nerna körs av ansvarskännande personer med stark motivation för sitt yrke. De ovan uppräknade förslagen kan ske på det regionala utbildningsplanet och kan hål- las och arrangeras av distrikten och klub- barna. Banföreståndare och maskinleveran- törer kan fungera som lärare på dessa kur- ser. Givetvis ska även i fortsättningen SGF:s bankonsulenter finnas med i utbildningen. En bättre samlad inköpsrutin av banutrustning centralt via SGF:s bankom- mitté är en ännu icke prövad väg för att försöka pressa priserna på maskiner och annan banutrustning. Intressanta diskussio- ner kring de här bitarna kom igång på kur- sen. Dåliga transportvägar Ämnet dåliga transportvägar på våra golf- banor togs också upp till behandling. Det framkom vid kursen att det är ytterst få transportvägar för banmaskiner som håller den rätta standarden. Något som den för- samlade skaran fann mycket märkligt, då transporttiden på dessa vägar upptar om- kring 40-50 procent av den totala arbetsti- den. Dåliga transportvägar i kombination med dåligt planerade gräsytor är ofta den största orsaken till sönderkörningar av maskin- parken. Kursdeltagarna framförde också önske- mål om att tidningen Svensk Golf i större utsträckning än tidigare bör ge information till klubbmedlemmarna om varför vissa ar- beten utförs på banorna. Informationen ska lämnas till klubbmedlemmar, inte till de banansvariga, menade man. Bättre bollhållning I samband med golfspel på olika banor på Costa del Sol gjordes också detaljgransk- ningar av dessa för att på detta sätt få fram övningsuppgifter över hur man kan se över en bana. Göra en befintlig bana ännu bätt- re. På Torrequebrada framfördes t ex syn- punkter kring klipprutinerna. Här menade kursdeltagarna att ändrade klipprutiner skulle få banan »spelvänligare». Genom denna metod skulle man bl a kunna få bätt- re bollhållning i de branta sluttningarna. På Mijas menade man att banan skulle kunna få en helt annan karaktär med semi- halv- och helruff. En på många sätt givande kurs. Och vi vill här också ta tillfället i akt och tacka våra allt i allo på platsen Claes Eklund och Göran Lo- richs för den information de gav oss samt Torrequebradas greenkeeper Antonio Ser- rano som under en förmiddag talade om spanska banskötselproblem (se annan plats). • Några kursdel- tagare närstuderar en fairway på Torrequbradas vackra bana. Torrequebrada kostade 36 miljoner! G Om Torrequebradas vackra golfbana har det skrivits massor av reportage. Att jämfö- ra Torrequebrada med svenska banor när det gäller arkitektur och utförande är helt orättvist. De svenska banorna har helt and- ra förutsättningar - och kvalifikationer. När det gäller banskötselbiten har det i alla fall ett visst intresse att göra en jämfö- relse. Därför deltog Torrequebradas green- keeper Antonio Serrano en dag under kur- sen och talade över den spanska green- keeperns problem. Antonio Serrano var en glad och till- mötesgående kollega som med liv och lust berättade om sina problem, lika väl som han lyssnade på våra synpunkter. Bevattningsproblem Serrano berättade att de varje dag åter- kommande vattenläckagen var det stora problemet på de spanska banorna. Det är mycket vanligt att två-tre vattenläckor upp- står varje dag. Därmed tvingas tre man ständigt syssla med spridare, ventiler och vattenläckor. Främsta orsaken till de här problemen är det dåliga plastmaterialet i anläggningarna, smutsigt vatten och ur vår synvinkel sett felmonterade spridare. Serrano berättade vidare, att 20 man ar- betar på Torrequebradas bana med olika uppgifter. En ny maskinhall står snart färdig på ba- nan och det nya klubbhuset invigdes i sam- band med Spanish Open i april. Kostar 36 miljoner kronor Några jämförelser mellan Torrequebrada och en vanlig svensk 18 hålsbana kan vara på sin plats och förmedla intressanta upp- gifter. Fairways på Torrequebrada har en ge- mensam yta på 25 ha, medan den svenska banan har cirka 18-22 ha fairways. Gree- nerna på Torrequebrada beräknas tillsam- mans vara 15.000 m2 och i Sverige på snitt banan cirka 8.000-10.000 m2. På Torreque- brada finns 125 bunkrar medan det på den svenska banan finns cirka 50. Antalet an- ställda på den spanska banan är 20 mot de 3-4 man som finns på den svenska snitt- banan. Maskinparken på Torrequebrada är klart begränsad medan den på den svenska golfbanan oftast är alldeles utmärkt. På sin plats är här också att nämna an- läggningskostnaderna för de två banorna. Torrequebrada kostade 36 miljoner kronor att bygga. Den svenska snittbanan får man för en kostnad av 1 -3 miljoner kronor. Serrano berättade också att klippningen av greenerna inför Spanish Open gjordes med singelklippare. Serrano berättade att man för att få riktigt snabba greener bara klipper dessa i motgräsriktning. STEN KARLSON Nr1 utan snack. US-Tourens vinnarboll 1976, 1977, 1978. SVENSK GOLF • 4/1979 71 THE GREAT NAME IN GOLF SINCE 1954
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112