Hemma i HSB Sydost 1
ENGAGEMANG NY VD SAT SAR PÅ ENGAGEMANG OCH NYFIKE
NHET HSB Sydost har fått en ny vd! Sedan den 1 april innehas tjänsten av Mårten Lindberg, som tidigare var vd på den fristående sparbanken Ölands Bank. Nu ser han fram emot att bli en del av HSB Sydost och arbeta med kooperationen som grundpelare för att bidra till regionens tillväxt. TEXT & FOTO ALEXANDRA MELBERG D e senaste 21 åren har Mårten Lindberg arbetat inom finansoch bankvärlden. Där har han mött delar av bostadsprocessen, till exempel genom bostadsköpare som sökt bolån eller genom finansiering av byggprojekt. Som ny vd på HSB Sydost ser Mårten fram emot att ta del av hela ledet – även efter att kontrakten har skrivits på och byggnadsställningarna har tagits bort. – Det ska bli jätteroligt att få förflytta sig till en sida enkom och kunna vara med i hela den processen, och spännande att få jobba med kooperationen i botten och att tillsammans med de anställda bidra till medlems- och kundnyttan, säger han. Han ser också fram emot att lyfta fram den samhällsnytta som HSB gör i regionen. Fokus under Mårtens första tid kommer att vara att lära känna HSB Sydost – dess medarbetare, medlemmar, förtroendevalda och alla som omfattas av den stora HSB-familjen. Han uppmuntrar och sätter värde på att ha en nyfiken hållning. – Jag kommer att ställa jättemycket frågor, många ’varför-frågor’. Omvärlden förändras ju så mycket, så man måste utmana det som görs varje dag och förstå varför vi gör det här och till vilken nytta vi gör det. Då är nyfikenhet viktigt. Innan Mårten Lindberg tagit klivet in i HSB-familjen har han fått lära känna verksamheten och dess värderingar. När han får frågan om vilket ord ur HSBs värdegrund ETHOS (engagemang, trygghet, omtanke och samverkan) som tilltalar honom mest, kommer svaret direkt: engagemang. – Engagemang är grunden för de andra orden. Jag tror oerhört mycket på att skapa och möjliggöra medarbetarengagemang. Är man engagerad ska man kunna vara med och påverka, engagemanget måste kanaliseras på ett sätt som gör att människor känner att de lyssnas på. Att de får vara med och bidra till att utveckla verksamheten utifrån medlemsoch kundnyttan. Men det är också viktigt att de fina orden inte stannar på pappret. – Jag har under den här första tiden tagit till mig beskrivningar av HSBs värderingar och principer – nu vill jag ut och ta del av dem och känna hur de påverkar verksamheten i verkligheten.