Advokaten 1
Etablerad skiljeman kritiserar anglofiering Onödi
gt material tynger och fördyrar tema/ SKILJE FÖRFARANDE Skiljeförfarandet riskerar att förlora i attraktivitet eftersom parterna ofta överlastar tvisterna med ovidkommande material som fördröjer och fördyrar processen. et anser Claes Lundblad, advokat med mångårig erfarenhet från svenska och internationelD la skiljeförfaranden. – Meningen är att ett skiljeförfarande ska gå snabbt.En utgångspunkt är att det inte ska ta mer än sex månader. I dag dröjer det ofta dubbelt så lång tid. Claes Lundblad är kritisk till den anglofiering av skiljeförfarandet som han sett på senare år med ökade volymer papper och då inte minst skriftliga vittnesattester. – Parterna tenderar att ösa in mängder med skriftlig bevisning och skriva sönder tvisten innan man kommer till huvudförhandling. Alla dessa dokument tar tid att hantera vilket gör att processen drar ut på tiden och i slutänden blir onödigt dyr, anser han. Dessutom blir bevisupptagningen ofta sämre när muntligheten minskar. Trenden är tydligast i internationella förfaranden men finns även i svenska. FÖR ATT BRYTA den negativa trenden måste skiljemännen se till att parterna inte onödigtvis belastar målen med irrelevant material, anser Claes Lundblad. – Jag förespråkar en större koncentration och att man styr snabbare mot en muntlig hu18 ADVOKATEN #1 • 2002 vudförhandling. Det tjänar parterna på eftersom processen går snabbare och blir billigare. Kommersiella parter är ju framförallt intresserade av att få ett snabbt avgörande. Claes Lundblad är också kritisk till Stockholms Handelskammares system att ta betalt enligt taxor kopplade till tvisteföremålets värde. – Ersättningen blir nästan alltid fel – antingen för mycket eller för lite – sällan det den borde vara. I stora mål då tvisten inte är så komplicerad som tvisteföremålet är stort kan taxorna bli fullständigt horribla. Jag anser att man ska ta betalt för det jobb man gör och ingenting annat, även om man inte vet vad notan slutar på. Han är inte heller nöjd med Handelskammarens förenklade förfaranden som avgörs av en skiljeman. – Tvisterna i förenklade förfaranden blir ofta mycket större än man trodde från början men då är det ändå bara en skiljeman som ska avgöra hela tvisten själv.Det är ofta inte bra. TROTS DEN BISTRA kritiken anser Claes Lundblad att skiljeförfarande än så länge är det bästa sättet att lösa kommersiella tvister på. Det finns inga realistiska alternativ. Fast han skulle välkomna införandet av svenska handelsdomstolar, specialiserade på företagstvister: – Inte minst för att få en bättre rättspraxis till exempel för företagsöverlåtelser och liknande transaktioner där det i dag råder rättsfallstorka. Men om svenska domstolar ska leva upp till de krav som ställs krävs stora förändringar såväl i regelverk som rekrytering och mer resurser. HANS HELLBERG När kostnaderna för skiljeförfarande skenar iväg och avgörandena drar ut på tiden försöker företagen lösa tvisterna på andra sätt berättar flera bolagsjurister på svenska storföretag. P er Erlandsson, chefsjurist på Saab är kritisk på flera punkter mot dagens skiljeförfarande: – Förr ansåg man att det fanns ett antal tvister som var så viktiga för företagen och rörde så stora intressen att bara ett snabbt skiljeförfarande kunde komma ifråga. I dag motsvarar skiljeförfarande inte de kraven på snabbhet och effektivitet. Dessutom har det blivit mycket dyrt. Stora tvister redovisas numera ofta i bolagens årsredovisning. Fördelarna med att undvika publicitet är därmed inte heller lika påtagliga. Erlandsson är bekymrad över att juridiken inte matchar den i övrigt snabba utvecklingen i samhället. – Utvecklingen inom teknik och ekonomi, till exempel framtagande av nya finansiella lösningar kräver snabba reaktioner av oss bolagsjurister, men där hänger inte juridiken med när det gäller att få fram effektivare förfarande att lösa tvister. Skiljeförfarande tar för lång tid helt enkelt. EN ORSAK ÄR bland annat svårigheten att få tag på skiljemän som kan ta sig an uppdrag utan att riskera en jävssituation. Ett problem som ökat efter sammanslagningarna av de större advokatbyråerna. – Det är ont om skiljemän i Per Erlandsson, Gunnar Björkenor och Einar Lundgren. När kostnaderna skenar iväg och det drar ut på tiden… Företagen försöker hitta andra vägar Sverige i dag för stora och komplexa tvister, vilket gör att man får leta länge och risken är stor att någon hamnar i jäv. Vi har haft flera situationer där vi tvingats börja om. Då har det redan runnit iväg några månader innan man tagit sig an sakfrågorna. En allt vanligare uppfattning i affärsvärlden är dessutom att en skiljedom ofta mynnar ut i någon sorts kompromiss där parterna delar i det närmaste lika. – Jag hoppas att det inte är så, men jag träffar många affärsmän som anser att skiljeförfarande för det mesta leder till någon sorts 50/50-lösning. Då kan parterna lika gärna söka en egen förlikningsuppgörelse, till betydligt lägre kostnad,säger Erlandsson. Allt sammantaget gör att Saab i möjligaste mån undviker skiljeförfarande och i stället hittar andra lösningar. – Vi försöker i ökad utsträckning göra upp i godo utan yttre inblandning. Och den trenden blir allt starkare ju mindre effektivt skiljeförfarandet blir. EINAR LUNDGREN chefsjurist på Skanska anser att skiljeförfarande fortfarande är tillräckligt snabbt. Men att kostnadsstegringarna ändå gör att bolaget försöker hitta andra alternativ. – Ibland går det inte att undvika, men oftast är det mer affärsmässigt att göra upp på vägen innan man påkallar ett skiljeförfarande. Det har blivit väldigt dyrt och man kan sällan förutspå utgången. Var går smärtgränsen? – Det beror på värdet av tvisten. Men den yttersta smärtgränsen måste väl vara att kostnaderna för skiljeprocessen inte blir större än värdet på det man tvistar om,säger Einar Lundgren