SNSF LENA ALEXANDERSSON ORDFÖRANDE I SNSF Tillsam
mans med patienten sker framgång »Att komma tillsammans är en början. Att hålla ihop är ett framsteg. Att arbeta tillsammans är framgång.« Citatet säger så mycket om hur viktigt det är att man tillsammans kan nå framgång. Som jag i tidigare nummer beskrev kan man tillsammans göra skillnad och tänka team, men inte bara yrkesmässiga team utan ett team tillsammans med patienten. Hur ska vi jobba vidare med det? Det finns mycket kvar att göra! H äromdagen läste jag ett citat som jag troligtvis kommer att bära med mig en tid framöver. Det är Henry Ford som myntat följande citat: Går man till grunden så är vården till för att stötta den som vill ändra sina levnadsvanor för att förebygga sjukdom. Dialogen i mötet mellan patient och vårdgivare med fokus på patientens behov och förutsättningar är det som i alla lägen bör eftersträvas. Att möta patienten där han eller hon är idag och kunna undvika att patienten ska få med sig känslan av pekpinnar och skuldkänslor. Vi kan ge värdefull men värderingsfri information – ett gott råd är att aldrig ge råd! »Ett gott råd är att aldrig ge råd« Patienten är ju som många redan vet »experten i sitt eget liv« Kanske glömmer vi ibland bort det och använder oss av en och annan pekpinne för att vi tror att vi vet bäst, vi ger vård och patienten får vård – kanske finns det någon som kan hålla med om detta? Det är många värden som mäts, kontroller och läkemedel som ges under besök i sjukvården. Ibland förstår patienten innebörden av alla mediciner men inte sällan vet inte patienten varför man ska ta alla dessa tabletter och följden kan bli att ordinationerna inte eftersträvas. Hur tar vården hand om de psykologiska och sociala faktorerna i patientens liv? Den som är patient ska enligt min mening känna sig stärkt och tro på sin egen förmåga till egenvård – bidrar vi till detta i våra möten och dialoger med patienten? Bli medlem i SNSF Bli medlem i Svensk Njurmedicinsk Sjuksköterskeförening. Medlemsavgiften är för A-medlemmar (sjuksköterskor som arbetar inom njursjukvården) och för B-medlemmar (övriga intresserade) 200 SEK/år. Som medlem får man sitt eget exemplar av tidningen Dialäsen. • Avgiften sätts in på plusgirokonto 491 94 06-1 • Ange namn, adress, e-post, arbete t ex HD, PD, avdelning eller mottagning samt yrkeskategori. • Vid utebliven tidning eller ny adress kontakta Ewa Knutson, e-post: ewa@knutson.nu DIALÄSEN 3.2012 Hur gör man då? Jag är absolut inte den som vet bäst om detta men har ändå fått några funderingar med mig inför mötet med patienten. Min fortsatta önskan och strävan kommer att vara att jag ska föra en dialog om de besvär som patienten upplever och kanske fråga patienten vad denna själv tror att hon/han behöver göra, att ha en dialog om vad denna tror om sin förmåga att klara ändrade vanor, att försöka bygga på en självtillit och självkänsla så tror jag att man kan komma långt. Jag blir lite förlägen när jag tänker på hur många gånger jag sagt till patienten att hon inte får dricka så mycket, vad hon inte får äta med tanke på kalium– och fosfatvärdena, att hon måste ta sina mediciner och så vidare. Nästa gång ska i alla fall jag tänka på hur jag tillsammans med patienten kan ge de bästa förutsättningarna till en god hälsa och med patientens förutsättningar som bas. Lena Alexandersson, lena.alexandersson@lvn.se SNSF:S STIPENDIUM Svensk Njurmedicinsk Sjuksköterskeförenings stipendium utlyses årligen. Medlem sedan minst två år kan söka stipendiet. Stipendiesumman är 20 000 kronor som kan fördelas på en eller flera sökande. Sista ansökningsdag är 1 april. Stipendiet delas ut vid SNSF:s vårmöte. Stadgar och instruktioner för ansökan finns på: www.snsf.nu 25