STT 1
22 STT Vecka 44 onsdag 29 oktober 2014 ULRICEHAMN
S BYGDEN De går från webb till butik GÄLLSTAD Josefine Ståhl och hennes man Pär startade sin verksamhet på nätet. När den växte stod valet mellan att satsa eller lägga ner. De valde att satsa och har nu en bas i en butik i Gällstad. Ett vitrinskåp från 1940-talet, en ombyggd spegelbänk, ett spelbord. Basen i Josefine Ståhl och hennes man Pärs verksamhet var att göra om och sälja äldre möbler. – Det började för ett år sedan när jag var föräldraledig. Min morfar flyttade från stor gård till lägenhet och hade möbler över, berättar Josefine. Josefine har alltid varit intresserad av inredning, och jobbet på färgbutiken Nyansa i Tranemo gav henne kunskap om färg. Hon driver en blogg och har en instagramsida med 20 000 följare. Det har varit kanalen att sälja möblerna, vid sidan av parets respektive arbete. – Men så tänkte vi att det vore bra att även ha med lite inredning på bilderna av möblerna, inredning som var till salu. Det är roligt att blanda gammalt och nytt. De började med ett par märken och på Formexmässan i januari hittade de fler, för det visade sig att inredningen sålde bättre än möblerna. Till slut hade verksamheten vuxit så pass att de stod inför ett val. Att arbeta i butik som Josefine gjorde och driva webbshopen kvällstid höll inte längre. – Vi bestämde oss för att satsa. När vi kontaktade en fastighetsägare fick vi tips om att lokalen vid grillen i Gällstad skulle bli ledig. Så nu kan bubbelplasten och packchipsen flytta ut ur villan och in i butiken. Josefine har erfarenhet av handeln i Gällstad efter åtta år på Logofactory, och därför kändes det självklart att öppna här. Rätt känsla i butikslokalen får de med brädgolv som lutats och vitoljats. Kassadisken är klädd i mässsingsplåt och en spegeldörr har blivit skjutdörr ”Jag hade aldrig vågat öppna utan till lagret. – Men jag hade aldrig vågat öppna utan att ha webbshoppen. Utan verksamhet på nätet och i sociala medier som instagram hade jag aldrig varit där jag är idag. När det är mindre att göra så har Josefine beställningar från webben att fixa. – När jag lägger ut en bild på något nytt på Instagram kan det ta slut på en halvtimme, säger hon. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com webbshopen.” JOSEFINE STÅHL Josefine Ståhl har nu inte bara en webbshop för inredningsdetaljer utan en butik i Gällstad. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG Tre trender inom inredning just nu 1 Josefin driver Trendrummet 3 2 Blanda det nya med äldre möbler Äldre möbler gärna av mörkt träslag, stegar av trä, rena enkla linjer utan krusiduller. Gärna möbler med rena träytor som är över hundra år gamla. Svart-vitt och marockanskt Josefine är förtjust i svart och vitt, något som hon tycker ger stilren inredning och är lätt att blanda med andra saker. Marockanskt kakel och keramikfat är trendigt. Mässing, koppar och andra metaller är stort. Äldre lampor från 1970-talet likaså. Paret fortsätter leta fynd på loppmarknader att sälja i butiken. Man bör dra om elen, något som är snabbt fixat av Pär som är elektriker. Aktuell: Driver sedan tidigare webbshopen Loppisverkstan som nu byter namn och öppnar i Gällstad. Ålder: 29 år. Familj: Maken och delägare Pär Ståhl, elektriker. Barnen Birk, fem år, och Abbe, två år . Bor: Villa i Ulricehamn. Bakgrund: Från Limmared, arbetat på Nyansa i Tranemo och Logofactory i Gällstad. Favoriten i inredningsmagasin: Drömhem och trädgård, men läser det mesta. På fritiden: Har ingen fritid just nu, inredning tar allt tid. Men umgås med barnen och under sommaren vara hemma i trädgården. Förebild: Mija Kinning i Roomservice. Lyser upp tillvaron ULRICEHAMN Ett ljus i mörket. Det var Länsförsäkringar i förra veckan. Då delade försäkringsbolaget ut reflexer i Ulricehamn. I onsdags morse delade Länsförsäkringar ut närmare 100 000 reflexer på olika platser runt om i Västsverige. En av Ulricehamn. – Vi gör det här eftersom vi vet att ljus i mörker kan rädda liv, säger Patrik Westerlund, pressansvarig på Länsförsäkringar Älvsborg. Att bära reflex är en billig livförsäkring, konstaterar Patrik Westerlund. platserna var – Om man har mörka kläder och går vid vägkanten syns man i bilens halvljus på 20 till 30 meters avstånd. Med en reflex blir du synlig redan på 125 meters håll. En sträcka som kan vara skillnaden mellan liv och död. PER-OVE STÅHLBRAND perove@stthuset.com Vikten av att bära reflex framgick med all önskvärd tydlighet när Länsförsäkringar i onsdags delade ut gratis reflexer. FOTO: PRIVAT