Energigas 1
I korthet Energieffektivt massabruk Det värmländs
ka massabruket Rottneros satsar stort på att energieffektivisera bruket. Nyligen installerades en ny biobränslepanna. Nästa projekt är en investering i reningsanläggningen för processvattnet där biogas ska produceras och återanvändas i produktionen. Rosteri växlar till biogas Nordiska kafferosteriet i Här ryda utanför Göteborg ska börja rosta sitt kaffe med biogas. I maj invigs det nya biogasdrivna rosteriet som även utrustats med värmeåtervinning. Ägarna Anders Widman och Thomas Anderberg utsågs nyligen till Årets företagare i Härryda för sitt miljöarbete med att erbjuda kaffe som är ansvarsfullt hela vägen från odling till konsument. Nytt bunkerfartyg för LNG Det nya LNG-bunkerfartyget Coralius är klart för leverans i juni 2017. Fartyget kommer att gå i trafik mellan Kiel kanalen och mellersta Norge, inklusive en del av Nordsjön. Bunkringen av flytande naturgas kommer att ske i såväl hamn som till havs. Fartyget är utvecklat av den svenska ägaren Sirius tillsammans med nederländska Anthony Veder och Skangas. 60 miljoner kronor till nya biogasprojekt Naturvårdsverket har beviljat ytterligare 60 miljoner kronor i stöd till nio nya anläggningar för produktion och distribution av biogas. Stödet är en del av regeringens initiativ Klimat klivet, och ska bidra till en ökad försörjning av biogas runt om i landet. Bland mottagarna av klimatstöd finns denna gång såväl mindre företag där lantbrukare går samman som stora energibolag och kommuner runt om i landet, från Skåne till Norrbotten. I flera fall samarbetar företag i olika Miljoner till forskning om förgasning 3 procent energigas Sveriges totala energianvändning 2016 Kol och koks 4 % Energigaser 3 % Fjärrvärme 13 % Biobränsle, torv och avfall 22 % Källa: Energigas Sverige El 33 % Olja 25 % Luleå. Energimyndigheten satsar 78 miljoner kronor på fortsatt forskning om förgasningsteknik, inom Svenskt förgasningscentrum, där Luleå tekniska universitet är huvudman. Tekniken kan bland annat användas för att tillverka DME, ett grönt alternativ till diesel. Därmed kan Sveriges fossilberoende minska inom flera områden, bland annat transportsektorn. Stödet ges till tre oberoende forskningscenter ledda av Chalmers, Kungliga tekniska högskolan och Luleå tekniska universitet och fokuserar på tre olika förgasningstekniker. – Vi är så klart jätteglada över detta. Vi tror att förgasningsteknik kan spela en mycket viktig roll i omställningen till en fossiloberoende Joakim Lundgren fordonsflotta år 2030 och ett koldioxidfritt samhälle 2045, säger Joakim Lundgren, föreståndare för SFC och biträdande professor i energi teknik vid Luleå tekniska universitet. 18 ENERGIGAS NR 2 2017 branscher för att ta tillvara varandras avfall och göra biogas av det. På så sätt skapas synergieffekter i flera delar av samhället. Utbyggd rötning En av dem som tilldelats stöd är Vårgårda-Herrljunga biogas som får sex miljoner kronor för att bygga ut en rötningsanläggning för biogas. – Vi ska bygga ut och effektivisera anläggningen och få bättre rötning av gödslet, säger Per-Olof Rosén på Vårgårda-Herrljunga biogas, till Alingsås tidning. Ett annat företag som tilldelats klimatpengar är Vafabmiljö som ägs av kommunerna i Västmanlands län samt Heby och Enköping. De har fått 32 miljoner kronor för att uppgradera sin biogasproduktion. Investeringen innebär att mer biogas kan produceras till länets bussar. Kraftig ökning Tillsammans med tidigare stöd från Klimatklivet kommer de nio nya anläggningarna innebära att produktionen av biogasdrivmedel ökar med över 25 procent jämfört med 2015. Bättre miljö till havs med vätgas i tanken. FOTO: NIMBUS Vätgasdriven bränslecellsbåt testas Bränsleceller. Båttillverkaren Nimbus och bränslecellsbolaget Powercell ska testa vätgas med bränsleceller i en fritidsbåt. Bolagen har tecknat ett samarbetsavtal för att utrusta en eldriven båt av modellen Nimbus 305 coupé med bränsleceller, skriver tidningen Båtliv. – Jag älskar havet. Därför känns det väldigt bra att tillsammans med Nimbus undersöka möjligheterna att utveckla fartyg som bevarar en god miljö till havs, säger Powercell Swedens vd Per Wassén, till tidningen. Samarbetet omfattar en förstudie, byggnation av demobåt och industrialisering för kommersiell försäljning.