Energigas 1
briker i Örnsköldsvik är en av törsta producenter
av biogas. eterna att bli världens största ulle skapa tusentals nya jobb, t ett biobaserat samhälle och eorin, kunna säkra tillgången s längs hela Norrlandskusten. arolina Andersson Foto: Jonas Forsberg Domsjös byggplaner an ge fordonsgas i norr M ed tanke på de många visionära idéerna är det ovanligt lugnt på Domsjö fabriksområde. Den klarblå himlen mulnar sakta medan Moälven glider förbi ned mot Örnsköldsviksfjärden. Förr släpptes fabrikens avloppsvatten ut direkt i älven. Numera renas det och slammet rötas i en syrefri process till biogas. När bioreningen anlades i två gamla oljecisterner 1985 var den landets största. I fjol byggdes en tredje biogasreaktor, vilket har ökat kapaciteten och gör det möjligt att ta hand om en större mängd avloppsvatten från grannindustrierna Akzo Nobel och Sekab. Värmer Örnsköldsvik Varje år produceras nu totalt 13 miljoner normalkubikmeter biogas eller 90 gigawat timmar. Det gör Domsjö till Sveriges fjärde största biogastillverkare. – Vi har ett överskott av energi. När vi gjorde pappersmassa behövde vi energin i vår egen tillverkning. I dag säljer vi det som blir över till kommunala Övik energis fjärrvärmeverk, förklarar energichef Eva Larson. Hon skulle gärna se att Domsjö byggde en anläggning för att uppgradera biogasen till fordonsgas. Med nuvarande produktion finns kapacitet att årligen få ut 30 gigawattimmar fordonsgas, motsvarande 3,5 miljoner liter bensin – utöver den gas som behövs till fabrikens egen ligninprocess. – Tekniken och viljan finns, men än så länge saknas en avsättning för fordonsgas här i Norrland, säger hon. Torkar lignin Med andra ord: utan en fungerande marknad finns ingen lönsamhet. I väntan på det säljer Domsjö sin biogas till Aga, där den blir till fordonsgas och bland annat hamnar hos Circle K. Själva får Domsjö fabriker tillbaka naturgas som används till att torka lignin, en restprodukt ur cellulosatillverkningen som främst säljs till betongindustrin. Syftet med affären med Aga är att öka tillgången på biogas på fordonsgasmarknaden och därmed öka intresset för gasbilar i när området. Utan statliga insatser ser det dock mörkt ut, menar Eva Larson, som hoppas på ett snart beslut om kvotplikt – det vill säga krav på att en viss andel av bränslet måste vara fossilfritt. ENERGIGAS NR 2 2017 25 › Bioenergi. Domsjö fabriker ligger invid Moälven utanför Örnsköldsvik. FOTO: DOMSJÖ