Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Stefan Hermansson på Sm
åländska bränslen i Växjö som öppnat en bilhall som enbart säljer och servar gas- och elbilar. 1 Varför satsar ni på gas- och elbilar? – Jag har varit bilföretagare i 35 år och sålt många olika slags bilar. Nu ser jag ett behov både av att öka efterfrågan och stabilisera andrahandsvärdet på gas- och elbilar. Vi säljer gas- och elhybridbilar som är sex månader eller äldre. Från årsskiftet 2018 kommer våra elbilar bara vara sådana som drivs till hundra procent på el. Bilhallen har också kopplingar till Konvegas, ett företag som konverterar bensindrivna bilar till gasdrift. 2 Hur är intresset från bil köparna? – Intresset är stort. Det fi nns väldigt många som vill ställa om till fossilfritt men känner att de inte har möjlighet att köpa en ny bil. Men de vill vara säkra på att en begagnad el- eller gasbil fungerar fullt ut. Därför lämnar vi tio års garanti på gastankar och batterier. 3 Finns det lokalproducerad biogas i regionen? – Ja, tillgången är större än efterfrågan här i Kronobergs län. Själva har vi ingen produktion. Vi säljer biogas som vi köper från lokala producenter. Dessutom har vi ett samarbetsavtal med Eon. KAROLINA ANDERSSON Gasbilarna premieras i rege ringens nya styrmedelsförslag bonus malus. 4 ENERGIGAS NR 2 2017 En biogasdriven pendelbåt ska testköras i Stockholm nästa år. ILLUSTRATION: EUROFEEDER Biogasdriven pendelbåt testas i Stockholm Biogasdrivna pendelbåtar kan bli verklighet i Stockholms kollektivtrafi k. I slutet av nästa år ska en fossilfri färja som kan ta 250 passagerare testköras mellan Lidingö och Slussen. Projektet är ett samarbete mellan tre kommuner och Stockholms läns landsting, skriver lokaltidningen mitti.se. Bakom pendelbåtarna står företaget Eurofeeder shipping som har utvecklat en helt ny teknik som innebär att båtarna går att driva med både biogas och el. Enligt företagets vd, Andreas Westergren, kommer pendelbåtarna att gå betydligt fortare och ha längre räckvidd än dagens alternativ. Tanken är att de ska tankas med biogas från Henriksdals reningsverk. Intresset för att pendla till och från Stockholm med båt är stort och den kollektiva båttrafi ken har ökat stadigt de senaste åren. Genom att utnyttja vatten vägarna avlastas också Stockholms trafi ksituation. Nyligen undertecknades en avsiktsförklaring av Lidingö stad tillsammans med Nacka stad, Stockholm stad och Stockholms läns landsting om en fossilfri båtpendling i Stockholm. – Vi är intresserade av att utöka båtpendlingen. Vi är positiva till båtar som går helt på biogas och därför stödjer vi detta, säger Christer Åkerhielm (M), ord förande i teknik- och förvaltningsnämnden på Lidingö, till tidningen mitti.se. 7 500 kronor i rabatt för ny gasbil Bonus malus. Den som väljer att köpa en ny gasbil får 7500 kronor i rabatt. Det framgår av regeringens nya förslag om ekonomiska styrmedel för att främja miljö bilar, det så kallade bonus malus-systemet. Bonus malus ska ersätta dagens supermiljöbilspremie. Bilens vikt ska inte längre spela någon roll utan systemet bygger helt på utsläppsnivåerna av koldioxid. Förslaget är ett av fl era viktiga styrmedel för att minska vägtransporternas klimatpåverkan och nå målet om 70 procents minskade klimatutsläpp till år 2030. – Vi ser det nuvarande förslaget som ett första steg i rätt riktning. Framöver krävs skärpta krav och höjd bonus för gasfordon, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige.