Energigas 1
Debattbatt De nordiska länderna kan spela en avgö
rande roll i klimatomställningen. Sverige ligger redan i framkant när det gäller hållbar stadsutveckling. Men för att kunna exportera den smarta staden krävs ett samlat finansieringserbjudande till kunderna. Det skriver fyra företrädare för gruppen Team Sweden smart cities. Smart stad. Många svenska städer byggs med miljölösningar som efterfrågas i hela världen. Smarta städer på export med rätt S Skribenter Johan Henningsson, hållbarhetschef SEK, Svensk exportkredit Bo Jerlström, rådgivare Teknikföretagen Jennie Cato, enhetschef Teknikföretagen, ordförande i Team Sweden smart cities Annie Ross, konsult Business Sweden verige har ledande teknik och kunnande inom hållbar stadsutveckling. Svenska lösningar inom avfallshantering, biogasutbyggnad, vattenrening, smarta elnät och energieffektivisering efterfrågas i många delar av världen. Den snabba urbaniseringen i tillväxtländerna gör att det nu inte bara är enskilda projektinsatser som efterfrågas, utan även insatser i flera sektorer samtidigt. I Sverige har vi goda erfarenheter av det som kallas för Eco governance, det vill säga när kommuner tillsammans med företag och akademi lyckats få den ekologiska och ekonomiska styrningen att fungera ihop. Sådana systemlösningar kan bli en viktig konkurrensfördel för det svenska gröna exporterbjudandet. Men att exportera systemlösningar kräver samordning, samverkan och flexibilitet både vid leverenser till och vid finansiering av ett projekt. Att kunna erbjuda kundfinansiering i ett projekts olika faser kan i många fall vara en avgörande pusselbit för att projektet överhuvudtaget ska bli verklighet. Debattera Vill du skriva en debattartikel i Energigas? Mejla till: henrik.dahlsson@energigas.se 44 ENERGIGAS NR 2 2017 I Sverige har vi ett konkurrenskraftigt exportkreditsystem, men för att exportera lösningar till smart stadsutveckling i stor skala behöver vi utveckla Sveriges samlade finansiella erbjudande. Bidrag, riskkapital och lån behöver kombineras på ett flexibelt sätt så att vi kan möta de internationella kundernas olika finansieringsbehov. Ibland kan det handla om totalentreprenader för helt nya stadsdelar. En utveckling som ibland skapar behov av nya finansieringsinstrument och program både i länderna själva men också i samfinansieringar med multilaterala utvecklingsorganisationer som Världsbanken och kreditorganisationer i leverantörsländerna. Nya former av public private partnership-lösningar kan bli nödvändiga för att finansiera de ofta mycket omfattande kostnaderna i ny infrastruktur. Många av våra konkurrentländer inom miljöteknik har byggt upp finansieringsinstitutioner som har ett brett och samlat utbud av finansiella instrument. Det gäller bland annat tyska KfW development bank och japanska Japan bank for international development JBIC. Kina bygger nu i snabb takt upp kompetens inom flertalet miljöteknikområden som i exportsatsningar understöds av fördelaktiga krediter, från bland andra China development bank. I Sverige är vi många statliga aktörer som tillsammans med privata aktörer erbjuder finansiering i olika skeden från innovation till export. Vi har bildat gruppen Team Sweden smart cities för att diskutera hur statliga aktörer på ett mer samlat sätt kan erbjuda smarta finansieringsmodeller för smart stadsutveckling. I gruppen ingår ett tiotal myndigheter och statliga aktörer. Framväxt av nya typer av klimatfinansiering som exempelvis gröna obligationer är verktyg som ger nya möjligheter. Vi tittar just nu på två intressanta ”fall” för att prova nya sätt att tänka. Det första är relaterat till den stora satsningen på 100 smarta städer i Indien som landet ska bygga under en 20-årsperiod. Den indiska regeringen