Verko 1
SKÄRANDE BEARBETNING VO 12/17 Digitalisering har
potential att öka fordonstillverkarnas intäkter med mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar • Ny forskning från Siemens Financial Services (SFS) har uppskattat värdet av förbättrad produktivitet som resultat av digitalisering och automatisering, även kallat ”industri 4.0”, inom fordonsindustrin • Rapporten The Digitalization Productivity Bonus: Automotive, uppskattar att det potentiella värdet av digitalisering är mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar för den globala fordonsindustrin • Tillverkare utan specialiserade finansieringsverktyg står dock inför stora utmaningar när det gäller investering i nödvändig industri 4.0-teknologi för att möjliggöra den digitala omvandlingen Siemens Financial Services (SFS) har släppt en ny forskningsrapport som undersöker värdet av digitalisering för bilfabrikanter i Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Norden, Polen, Ryssland, Spanien, Turkiet, Storbritannien och USA. Det potentiella värdet av digitaliseringen beräknas vara mellan 173.3 och 269.5 miljarder dollar för den globala bilindustrin. Den nya generationens digitaliserad teknik (även kallat ”industri 4.0”) gör det möjligt för tillverkare att förbättra prestanda genom ökad tillverkningsproduktivitet, förbättrad planering och prognoser, ökad konkurrenskraft samt bättre fi nansiell hållbarhet. Även om exakta byggstenar av produktivitet skiljer sig mellan industrier och länder, så har en ökad produktivitet – samma antal produkter för mindre, eller fl er produkter för samma pris - en klar och uträknad positiv eff ekt på kostnader och marginaler. Denna positiva eff ekt har benämnts “Digitalization Productivity Bonus”. Rapporten bygger på en statistisk modell, utvecklad av SFS, som uppskattar värdet för att demonstrera en tillförlitlig ekonomisk vinst av digitalisering och automatisering. Eftersom exempelvis bilfabriker alltmer anammar 24-timmars produktion, är möjligheten för självövervakning av maskiner och fabriker (via digital sensorteknik) avgörande för att undvika dyra elavbrott eller fel. För att övervinna hindren kring investering i industri 4.0-teknik har specialistfi nansierare utvecklat en uppsättning fi nansieringsverktyg – ”fi nansiering 4.0” – som möjliggör övergången till den nya generationens digitala teknik på ett sätt som är billigt och hållbart. I rapporten undersöks dessa specialiserade fi nansieringsmetoder, exempelvis så kallade ”pay-to-access/use equipment and technology”, teknisk uppgradering, uppdatering, mjukvarufi nansiering, betalning per resultat, övergångsfi nansiering och rörelsekapitallösningar. 32 www.verko.se "Möjligheten att öka tillverkningsproduktiviteten är en universell utgångspunkt för mätbart värde av digitalisering för fordonstillverkare som vill motivera investering i uppgradering till industri 4.0-teknik. Intelligenta fi nansieringsarrangemang är nödvändiga för att tillverkare ska kunna göra denna övergång på ett hållbart sätt,” kommenterar Gunnar Skagerlind, Head of Sales Industry, Sverige, på Siemens Financial Services. "Endast specialistfi nansiärer har förståelse för industri 4.0-tekniken och hur den används för att möjliggöra investeringar och samtidigt som att trycket på tillverkarnas kassafl öde och rörelsekapital lindras." Över 60 internationella industriföretag, sakkunniga konsultföretag och akademiska experter intervjuades via telefon i februari och mars 2017. De ombads uppskatta den potentiella ekonomiska fördelen som omvandlingen till digitaliserad teknik kan leverera till tillverkare, i synnerhet när det gäller ökad produktionstillverkning. Tillverkningsproduktiviteten definieras som en minskning av produktionskostnaderna - eller omvänt en ökning av marginalerna. De tillfrågade gav sin bedömning av denna minskning av produktionskostnaderna – Digitalization Productivity Bonus - uttryckt som andel av de totala intäkterna. Intervjuade kom från följande länder och regioner: Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Norden, Polen, Ryssland, Spanien, Turkiet, Storbritannien och USA. Tema MÄT och PRECISION