AMES 1
OMSLAGSPROFIL Hitta rätt människor och förstå kul
turen. Så sammanfattar Rikard Wallman, koncernchef på Fergas, det viktigaste man måste tänka på när man som företag ska ta sig in på en ny marknad. ATT VARA MULTINATIONELL TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI R ikard pratar mycket om företagskulturen, att det är viktigt att Fergaskulturen följer med när de etablerar sig i nya länder. – Det är jätteviktigt för oss att vara en bra arbetsgivare både utomlands och här i Sverige. Det var lite så det började, säger Rikard. – Min farfar var uppfinnare och när han startade företaget ville han kunna erbjuda trygg och bra anställning på lång sikt. Han ville att Fergas skulle vara mer än ett vinstdrivande företag. Farfar, Lennart Wallman, startade Fergas 1949. Han hade då arbetat som verktygsmakare sen han kom hem från militärtjänstgöringen under kriget. – I början var det mycket legoarbete, mest plåtbearbetning för bilindustrin, berättar Rikard. – Det är många produkter som passerat genom Fergas verkstad, vi har inte alltid jobbar med fläktar. Det började först i liten skala 1952, säger han. På den tiden var det många importtullar att tänka på när man skulle sälja bilar som var tillverkade i något annat land. För att minimera tullkostnaderna gjordes bilarnas kaross i ursprungslandet och så gjorde man innanmätet på plats i landet där bilen skulle säljas. – Det kom en generalimportör från Opel med ett fläkthjul från USA till min farfar. Han ville ha ett sådant för att, för första gången, kunna sätta in en 20 värmefläkt i en bil, berättar Rikard. Så gled företaget in på fläktområdet. Nu är Fergas experter på att flytta luft, som de säger, och deras produkter finns överallt. – Att vi finns överallt är i dubbel betydelse. Våra produkter finns i allt från oljebrännare till diskmaskiner och vårt företag finns över hela världen. Fergas största och mest krävande kund just nu är Audi. Tillsammans har de utvecklat fläktar som sitter i bilsäten. Andra stora kunder är Electrolux och Whirlpool. – Vi utvecklar fläktar till allt möjligt men det är nästan aldrig något som syns, säger Rikard. Han menar att nästan alla har någon Fergasprodukt i sitt hem. Det kan vara i värmeanläggningen eller i vitvarorna eller kanske i någon elektronikpryl. Fergas expertis inom området att flytta luft gör att de skiljer sig från konkurrenterna. Att tillverka delar i metall är inte så unikt men att kunna hela fläktområdet ger Fergas en styrka. – Man behöver flytta på luft i många saker, säger Rikard. – Det handlar både om att tillföra och att ta bort luft. Att vi kan hela området gör att vi kan finnas i allt från kylskåp till braskaminer. Att vi jobbar inom väldigt många branscher är också bra för oss. Det sprider riskerna och vi blir inte bundna till en enda branschs konjunktur, säger Rikard. FERGAS ÄR ETT FÖRHÅLLANDEVIS LITET företag med en världsomspännande marknad. De har cirka 360 anställda med kontor och produktion i både Sverige, Kina, Italien och USA. – Vi har ingen på plats i Sydamerika och det är väl det som är nästa steg, att ta oss in i Mexiko. Även Indien ligger på agendan, säger Rikard. Det är det Kinesiska kontorets uppgift att supporta den indiska marknaden och det nordamerikanska kontorets uppgift att täcka hela Sydamerika. – Det är väl inte riktigt hållbart i längden eftersom dessa marknader växer snabbt och en del av vår filosofi är att vi ska finnas nära kunden, säger han. Det är också något som skiljer Fergas från konkurrenterna. Många av konkurrenterna har sin närvaro på en marknad och finns nära just de kunderna, Fergas finns nära många fler kunder. – Det är viktigt även idag att hålla nere tullkostnader och fraktkostnader och när vi finns på samma marknad som kunden slipper vi tullarna. Det blir dessutom mer tidseffektivt med leveranserna, säger Rikard. PÅ FERGAS ÄR DEN största delen av de anställda olika sorters operatörer. – Många tror fortfarande att tillverkningsindustrin är monoton och skitig. Så är det inte längre. Vi har satsat hårt på automation och har många olika teknis